Nowa Borysada - dyskusja

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Ryba Głębinowa
Posty: 7
Rejestracja: 2013-02-19, 19:05

Re: Nowa Borysada - dyskusja

Post autor: Ryba Głębinowa »

Będę MG dla Agona ♥♥♥

Agon będzie MG dla mnie. Nie, to głupi pomysł.
Jak ryba głębinowa w wodzie!
Awatar użytkownika
Kikszakus
Posty: 147
Rejestracja: 2013-02-18, 19:29
Tytuł: Gen. Czesław

Re: Nowa Borysada - dyskusja

Post autor: Kikszakus »

I człowiek zawsze znajdzie najskrajniejszy przypadek, wiadomo że było by to robione z rozsądkiem i żadna para by sobie nawzajem nie Gmowała.
Awatar użytkownika
Nevrast
Posty: 809
Rejestracja: 2013-02-16, 17:42
Tytuł: Kuchcik borysadowy
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Re: Nowa Borysada - dyskusja

Post autor: Nevrast »

Morok, może zamiast tworzyć własne państwo zająłbyś się tylko mistrzowaniem? Byłbyś w tym dobry.
Najpierw uśmiechy, potem kłamstwa. Dopiero potem kule.

Me ollaan samaa tuhkaa,
samaa kevyttä ilmaa,
Joten rauha nyt,
tää maailma on vihaan kyllästynyt
Awatar użytkownika
Peter Covell
Posty: 140
Rejestracja: 2013-03-01, 15:52

Re: Nowa Borysada - dyskusja

Post autor: Peter Covell »

Władcy oraz dwór.
Propozycja - uwaga, wyolbrzymienie - mechaniki.


Statystyki osób rządzących państwem służyć mają przede wszystkim ograniczeniu powergamingu poprzez tworzenie każdej, ściśle wyspecjalizowanej postaci, jaka w trakcie gry może okazać się potrzebna oraz Mistrzom Gry do celów porównawczych, jako punkt odniesienia. W dużym skrócie chodzi o zastąpienie opisów umiejętności liczbami, by nie pojawił się problem interpretacji np. "bardzo dobrych umiejętności dyplomacji" czy "świetnych zdolności przywódczych". Nie ukrywam, że podczas tworzenia propozycji poniższych zasad wzorowałem się w dużej mierze na serii Crusader Kings, której mechanika - po odpowiednim uproszczeniu i zmodyfikowaniu - powinna nadawać się do wykorzystania na Borysadzie.

Atrybuty - mogą osiągnąć wartość od 0 do 20. Gracz postaci może przydzielić maksymalnie 15 punktów, pozostałe pięć zdobywa w czasie rozwoju postaci.
Wojsko - określa umiejętności walki oraz prowadzenia armii. Im wyższy poziom atrybutu, tym lepiej postać radzi sobie w trakcie dowodzenia oddziałami wojskowymi - osoba z niewielką liczbą punktów nie będzie w stanie sprawnie dowodzić dużą armią i może łatwo stracić kontrolę nad przebiegiem bitwy. Wpływa również na morale jednostek, prędkość ich przemieszczania się oraz organizację zaplecza logistycznego.
Zarządzanie - określa umiejętność handlu oraz zarządzania majątkiem, ma wpływ na skuteczność zbieranych podatków czy ceny wznoszenia budynków.
[można wprowadzić jakieś proste zasady dotyczące maksymalnej ilości prowincji, jakie dany władca może kontrolować bezpośrednio. Pozostałe trzeba by oddać w lenno innym graczom lub NPCom. Zaznaczam, że w drugim wypadku może się to okazać problematyczne dla MG, którym na głowę zwaliłoby się dodatkowe zadanie]
Intrygi - spiski i skrytobójstwa. Ciężkie to czasy, gdy pięciu braci rości sobie prawa do Twojego tronu albo, gdy sąsiednie państwo systematycznie eliminuje Twoich najbliższych doradców. Poziom umiejętności wpływa na prawdopodobieństwo sukcesu operacji wywiadowczych i szpiegowskich przeprowadzanych na terenie obcych prowincji, a także wszelkich dworskich intryg - od podkładania komuś fałszywych listów, przez wbijanie noża w plecy, po zatruwanie posiłku.
Dyplomacja - umiejętność zawierania korzystnych sojuszy, małżeństw i innych międzynarodowych paktów. Wpływa na lojalność możnych w państwie i zdolność do przekonania ich do własnych racji, może być wykorzystywana w publicznych wystąpieniach przed własnym ludem.
[Początkowo będzie dużo bardziej istotna niż w późniejszych fazach rozgrywki, gdy gracze będą się dogadywać między sobą bez względu na poziom dyplomacji. Mimo wszystko, wciąż można to wykorzystywać przy ustalaniu choćby lojalności poddanych, lordów czy innych sołtysów]
Kultura - atrybut decydujący o umiejętności tworzenia szeroko rozumianej sztuki - poematów czy obrazów ale również określający znajomość religii, obyczajów itp. Ważny dla mecenasów sztuki, kapłanów i artystów.
Nauka - określa to, jak dobrze dana postać czuje się w naukach humanistycznych, przyrodniczych czy matematyce. Budowniczowie machin oblężniczych, architekci, wynalazcy, prawnicy czy historycy, by być nazwanymi wielkimi będą potrzebowali wysokiego poziomu tego atrybutu.
[Generalnie - ostatnie dwa atrybuty można połączyć i rozszerzyć ich znaczenie, zaś o specjalizacji decydowałyby profesja i umiejętności. Tzn, jeśli ktoś jest medykiem, poziom tego atrybutu określałby jego umiejętności w tej dziedzinie, a nie w znajomości religii czy budowy machin oblężniczych]

Przykłady:
Misjonarz będzie będzie miał wysoko rozwinięte atrybuty Kultury oraz Dyplomacji - ten pierwszy ze względu na jego stan duchowny i znajomość własnej religii, drugi by umiejętnie przekonywać zagubione owieczki do wstąpienia na Jedyną Słuszną i Prawdziwą Drogę do Światłości. Jeśli dodatkowo otrzyma jakieś - nazwijmy to - biskupstwo, prawdopodobnie niezbędne mogą okazać się umiejętności Zarządzania otrzymanym majątkiem.
Generał armii będzie miał bardzo wysoko rozwinięty atrybut Wojsko, przydadzą mu się również Intrygi, by potrafił zwietrzyć nieprzyjacielską zasadzkę lub, by samemu taką zorganizować. Jeśli posiada własną ziemię, prawdopodobnie będzie dysponował pewną wiedzą z zakresu Zarządzania oraz Dyplomacji.
Filozof, Myśliciel czy po prostu Mecenas Sztuki najlepiej będzie miał rozwiniętą Kulturę ze względu na jego zamiłowania oraz, być może, własną twórczość. Znajomość obyczajów skutkować będzie najpewniej wysoką Dyplomacją i Nauką.

Cechy postaci - zapewniają bonusy do atrybutów lub premie w jakiś konkretnych sytuacjach, ale mogą również występować w negatywnych wersjach dających kary do statystyk. O ich przydzielaniu decyduje Mistrz Gry na podstawie sytuacji, w jakich dana postać się znalazła i jej czynów. Jest to jedyny sposób, by w danym atrybucie osiągnąć wartość powyżej 15 punktów.

Przykłady:
Mistrz oblężeń - postać dowodziła w trakcie wielu oblężeń i wszystkie zakończyły się zdobyciem nieprzyjacielskiego miasta. Bohater nie ma najmniejszych problemów z takim rozłożeniem wojsk, by z wrogiej twierdzy nie wydostała się nawet mysz, potrafi też zadbać o zaopatrzenie dla obozującej pod zamkiem armii.
Wojsko +1
Premia do morale w trakcie oblężeń / Premia do szybkości budowy machin oblężniczych (do wyboru przez gracza)

Atakujący z flanki - postać wielokrotnie zmieniła przebieg bitwy poprzez udane oskrzydlenie nieprzyjacielskiej armii. Dzięki zdobytemu doświadczeniu potrafi wykorzystać nawet najmniejszą szansę na niespodziewany atak na wrogą flankę.
Wojsko +1
W czasie bitwy bohater szybciej zbiera oddziały do ataku na skrzydło nieprzyjaciela, a dowodzona przez niego jednostka sieje wtedy panikę wśród wrogich żołnierzy.

Krzewiciel wiary - postać znana jest ze skutecznego nawracania innowierców, budowania wielkich świątyń, a także organizowania wielkich religijnych wydarzeń, o których opowiada się w całym kraju.
Kultura +1
Dyplomacja +1 (gdy szerzy wiarę pokojowo) / Wojsko +1 (gdy szerzy wiarę ogniem i mieczem)

Szczery - postać znana jest z tego, że zawsze mówi prawdę i nie kala się kłamstwem, dzięki czemu cieszy się opinią osoby szczerej.
Dyplomacja +1
Intrygi - 1

Mistrz architektury - dwie katedry, cztery pałace i trzy budynki użyteczności publicznej - każdy większy i wspanialszy od poprzedniego. Postać w swoim życiu zaprojektowała niejeden wspaniały budynek, a jej kunszt budzi podziw w całym kraju.
Budowle zaprojektowane przez tę osobę są wyjątkowo piękne, a mieszkańcy miast, w których zostały one wzniesione nie mogą nie kochać władcy, który obdarzył ich dziełem samego mistrza (premia do lojalności/zadowolenia mieszkańców miast, gdzie budowlę wznosił dany bohater)

Nieudolny dyplomata - postać nie ma ani ogłady, ani taktu, ani nawet znajomości podstawowych zasad etykiety. Wielokrotnie zawalił negocjacje i nie powinien zajmować się dyplomacją.
Dyplomacja -4

I tak dalej, i tak dalej - w zależności od sytuacji i decyzji Mistrza Gry.

Dwór to zarówno doradcy władcy, jak i generałowie armii, lordowie czy architekci. Ich zadaniem jest uzupełnianie umiejętności władcy własnymi, by ten bez problemów mógł kierować krajem. Ich liczba jest ograniczona, więc odpowiedni ich dobór może decydować o sukcesie lub porażce wojennej kampanii, negocjacji dyplomatycznych czy zbieraniu podatków.

Różnica między Dworem i zwykłym NPC - wiadomo, że w kraju gracza znaczących postaci będzie znacznie więcej niż pozwalać na to będzie limit Dworu. Bohaterowie ci nie mieliby określonych statystyk i zadania, do których zostaliby przeznaczeni wykonywaliby słabiej, nie mogliby też mieć bonusowych cech.
Opcja druga - mieliby określone atrybuty, ale nie posiadaliby Cech. Oprócz tego, do atrybutów członków Dworu dodawałoby się np. 1/3 punktów władcy.

Czekam na komentarze i pomysły - to jest ogólny zarys w takim stadium "produkcji", żeby spokojnie można było w nim wprowadzać zmiany. Nie określiłem też nigdzie limitu wielkości Dworu - zostawiam to administracji.
Im dłużej nad tym siedziałem, tym sensowniejsze wydawało mi się połączenie w jedno Nauki i Kultury.
God Save The Queen!
Awatar użytkownika
Irydus
Posty: 265
Rejestracja: 2013-02-16, 17:45

Re: Nowa Borysada - dyskusja

Post autor: Irydus »

Pomysł, ze statystykami władców bardzo dobry :] więcej takich propozycji by się przydało od uczestników, ale widzę, że prócz Petera wszyscy mają zasady w dupie ;P

Pytanie tylko, jak ustalamy liczbę członków dworu, bo statystyki z tego co pamiętam miały ograniczać overpowering na dworze, ale bez limitu każdy będzie mógł sobie zrobić tyle postaci od wojaczki, że będzie w stanie prowadzić wojnę na setkach frontów :P No i cech postaci mogłoby być więcej, ale to tylko kwestia kreatywności :D Jeśli nikt nie ma nic przeciw, to włączam projekt Petera do zasad.
Zjadłeś wszystkie rozumy ...
Wymówkę ci zrobię:

Czemuś ani jednego nie zostawił sobie?
Awatar użytkownika
Fari
Posty: 54
Rejestracja: 2013-03-01, 12:46

Re: Nowa Borysada - dyskusja

Post autor: Fari »

Spoko, spoko. Tylko trzeba by popracować nad cechami bohaterów. Zrobić po 3-4 do każdego atrybutu i wtedy można ładnie wpykać do zasad.
No i 15 ptk max na każdą statystykę przy kreowaniu, a ile na start? Mamy 6 (5 jeżeli zdecydujemy się na kulturę i naukę jako jedno) więc musiałby być na pewno mniej niż 90(75) ptk. 50 maybe? Tak aby można było spokojnie strzelić chociaż jednego maksa.
Did I ever tell you the definition of !nsanity?
Awatar użytkownika
Irydus
Posty: 265
Rejestracja: 2013-02-16, 17:45

Re: Nowa Borysada - dyskusja

Post autor: Irydus »

15 jest na start :p i właśnie chodzi o to aby nie strzelić na początku, żadnego maksa.
Zjadłeś wszystkie rozumy ...
Wymówkę ci zrobię:

Czemuś ani jednego nie zostawił sobie?
Awatar użytkownika
Fari
Posty: 54
Rejestracja: 2013-03-01, 12:46

Re: Nowa Borysada - dyskusja

Post autor: Fari »

Skoro 15 na start to zdanie
Gracz postaci może przydzielić maksymalnie 15 punktów, pozostałe pięć zdobywa w czasie rozwoju postaci.
jest bez celu w tej wypowiedzi. No i pamiętać trzeba, że większość państw już istnieje jakiś czas, więc nawet jak nie chcą to mają bardziej uzdolnionych generałów niż na dajmy na to 4 punkty i lepszych mówców wśród dyplomatów.. No chyba, że każde ma być wzorowane na Agonii, ale wtedy żadne punkty nie pomogą.
Did I ever tell you the definition of !nsanity?
Awatar użytkownika
Peter Covell
Posty: 140
Rejestracja: 2013-03-01, 15:52

Re: Nowa Borysada - dyskusja

Post autor: Peter Covell »

A jak się odnosisz do ostatnich dwóch atrybutów? Trzymać je osobno czy połączyć pod nazwą np. "Mądrość"?
No i cech postaci mogłoby być więcej, ale to tylko kwestia kreatywności
Na upartego można zrobić stałą listę cech, ale moim zdaniem ograniczy to kreatywność i elastyczność MG, którzy będą musieli wybierać z istniejących, zamiast stworzyć cechę odpowiednią do sytuacji.
Pytanie tylko, jak ustalamy liczbę członków dworu
Opcji jest kilka:
1) Władca + żona + dziedzic + k6
2) 1/4 wartości Zarządzanie + k6
3) Władca + żona + dziedzic + ilość prowincji

Można też zerżnąć z Crusader Kings, czyli ustalić że każdy NPC może mieć statystyki, ale wartości atrybutów Władcy sumować się będą z wartościami atrybutów:
1) Marszałka - Wojsko
2) Majodromusa - Zarządzanie
3) Mistrza Szpiegów - Intrygi
i tak dalej. Wtedy suma wartości Władca + Doradca określałaby jak dobrze sobie radzi cały kraj w danej dziedzinie. Problemem jest to, że wtedy wykluczamy niejako specjalistów-architektów, bardów etc, bo oni miejsca w takiej radzie by nie zagrzali.

Jeśli chodzi o określanie punktów, jakie gracz może rozdysponować między poszczególne Atrybuty:
1) 20 (25) + k20 (rzut wykonywany dla każdej postaci. Trafisz 1, masz pecha).
2) 40 dla każdej postaci
3) każdy atrybut z marszu dostaje 5 pkt. a gracz może dodać 15 punktów.
3) gracz wykonywałby po dwa rzuty dla każdego atrybutu (wybierana korzystniejsza, wyższa wartość) i w ten sposób otrzymywał postaci całkiem losowe.

Powyższe liczby są przykładowe i chciałbym, żeby ktoś oprócz mnie się zastanowił czy mają one jakikolwiek sens.
God Save The Queen!
Awatar użytkownika
Irydus
Posty: 265
Rejestracja: 2013-02-16, 17:45

Re: Nowa Borysada - dyskusja

Post autor: Irydus »

No ale maksimum dla statystyki wynosiłoby 20 :P więc nie można na starcie mieć maksa.
Zjadłeś wszystkie rozumy ...
Wymówkę ci zrobię:

Czemuś ani jednego nie zostawił sobie?
Awatar użytkownika
Nevrast
Posty: 809
Rejestracja: 2013-02-16, 17:42
Tytuł: Kuchcik borysadowy
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Re: Nowa Borysada - dyskusja

Post autor: Nevrast »

Ważnych postaci, które będą w wątku władza ma być do dziesięciu, czy może być ich kilkunastu?
Najpierw uśmiechy, potem kłamstwa. Dopiero potem kule.

Me ollaan samaa tuhkaa,
samaa kevyttä ilmaa,
Joten rauha nyt,
tää maailma on vihaan kyllästynyt
Awatar użytkownika
Fari
Posty: 54
Rejestracja: 2013-03-01, 12:46

Re: Nowa Borysada - dyskusja

Post autor: Fari »

Maksa w sensie 15 ptk, niewyraźnie się wypowiedziałem.

Peter.. tak myślę
Po 5 na każdy i +15 od postaci wygląda zachęcająco, tak samo jakby zrobić po 5 na atrybut i rzut k20 - bardziej losowo by wyszło.

Obstawiałbym te dwie opcje.
Did I ever tell you the definition of !nsanity?
Awatar użytkownika
Irydus
Posty: 265
Rejestracja: 2013-02-16, 17:45

Re: Nowa Borysada - dyskusja

Post autor: Irydus »

Opcji jest kilka:
1) Władca + żona + dziedzic + k6
2) 1/4 wartości Zarządzanie + k6
3) Władca + żona + dziedzic + ilość prowincji
Chyba najwygodniejszy będzie ten sposób z zarządzaniem. Bo np. żona może być komuś niepotrzebna :P bo będzie chciał wydać swojego władcę za jakiegoś sojusznika, itp. Z drugiej strony ograniczy nam to mocno rodziny :P władca nie będzie mógł już mieć gromady bachorów i bękartów :P do wydania za ewentualnych sojuszników.
1) 20 (25) + k20 (rzut wykonywany dla każdej postaci. Trafisz 1, masz pecha).
2) 40 dla każdej postaci
3) każdy atrybut z marszu dostaje 5 pkt. a gracz może dodać 15 punktów.
3) gracz wykonywałby po dwa rzuty dla każdego atrybutu (wybierana korzystniejsza, wyższa wartość) i w ten sposób otrzymywał postaci całkiem losowe.
wybrałbym sposób 2 lub 3 :P za dużo losowości też jest niezdrowe :D
Zjadłeś wszystkie rozumy ...
Wymówkę ci zrobię:

Czemuś ani jednego nie zostawił sobie?
Awatar użytkownika
Gruby
Posty: 2590
Rejestracja: 2014-09-23, 19:41
Tytuł: Bóg Losowań
Has thanked: 53 times
Been thanked: 63 times

Re: Nowa Borysada - dyskusja

Post autor: Gruby »

Po prostu wyznaczmy parę atrybutów, takich jak dał Peter i losujmy do nich, powiedzmy 2k6. Mamy pięć atrybutów, losujemy 5 x 2k6 i rozdajemy sobie gdzie chcemy. Zakładamy przy okazji, że władca jest kompetentny chociaż trochę, nawet jak ma niskie statystyki.
Potem wyznaczamy doradców takich jak są w CKII i losujemy im 1k6. Połowa tego to będzie premia dla władcy. I potem w ramach przygód mogą być bonusy. Nie ma sensu utrudniać za mocno. Dwór, potomstwo, niechaj zostaną, co oni komu szkodzą :c
Niechaj każdy ma jednego doradcę do danej dziedziny i może go zmieniać raz na powiedzmy dwa lata albo rok.
Awatar użytkownika
Peter Covell
Posty: 140
Rejestracja: 2013-03-01, 15:52

Re: Nowa Borysada - dyskusja

Post autor: Peter Covell »

40 pkt na KAŻDĄ postać. Źle się wyraziłem - już edytowałem posta.

Generalnie też jestem zwolennikiem jakiegoś losowego rozwiązania.

Dzieci rzeczywiście mogą być problemem, bo pozbawienie ich statystyk oznacza brak "handlu" córką o wysokich statach w zamian za pokój na granicy ;) Wyznaczanie doradców jest sensownym (i sprawdzonym w CK i CK II) sposobem - zwłaszcza, że wtedy można też określać cechy swoich dzieci. Tak sobie myślę, że nawet nie ograniczałoby to w żaden sposób "Postaci Specjalnych" jako architektów etc, etc - dla każdego z doradców można wyznaczyć zadania, do jakich gracz może ich skierować (znów kalka z CK II, choć dodanie kilku nowych nie jest problemem). Wtedy np. majordomus mógłby przyspieszyć budowę/obniżyć jej koszty.
God Save The Queen!
Awatar użytkownika
Irydus
Posty: 265
Rejestracja: 2013-02-16, 17:45

Re: Nowa Borysada - dyskusja

Post autor: Irydus »

Może po prostu członków rodziny pozbawiajmy statystyk :P jeśli nie posiadają konkretnej funkcji :D Dopiero gdyby taki dzieciak zostawałby np. namiestnikiem prowincji otrzymywałby jakieś statystyki. Taka żona np to ma tylko rodzić synów i myć gary :P do tego jej statystyki nie są potrzebne ;D
Zjadłeś wszystkie rozumy ...
Wymówkę ci zrobię:

Czemuś ani jednego nie zostawił sobie?
Awatar użytkownika
Gruby
Posty: 2590
Rejestracja: 2014-09-23, 19:41
Tytuł: Bóg Losowań
Has thanked: 53 times
Been thanked: 63 times

Re: Nowa Borysada - dyskusja

Post autor: Gruby »

No, to by było rozsądne rozwiązanie.
Awatar użytkownika
Vasemir
Posty: 56
Rejestracja: 2013-03-01, 14:44

Re: Nowa Borysada - dyskusja

Post autor: Vasemir »

Nie, bez losowości przy tworzeniu państwa! Że zysk i różne działania są nieprzewidywalne - ok, ale gracz powinien mieć prawo do stworzenia takiej postaci, jakiej chce, a nie być związany szczęściem czy pechem - na to przyjdzie czas.
Skoro jednak już parę osób to chce, to może dać opcję wyboru? To znaczy: albo przykładowych 40 pkt na atrybuty, albo rzut kością, którego wynik może liczyć łącznie od 30 do 50 pkt.

Myślę, że Kultura jako oddzielny atrybut może zostać, o ile będzie miało jakieś konkretne przełożenie na grę. Może usprawniałaby funkcje administracyjne, pozwalając na podjęcie większej ilości działań w państwie (bo dojrzalsze społeczeństwo jest bardziej produktywne)?
Awatar użytkownika
Peter Covell
Posty: 140
Rejestracja: 2013-03-01, 15:52

Re: Nowa Borysada - dyskusja

Post autor: Peter Covell »

Rozwiązanie Vasemira też jest niegłupie - albo 40 pkt albo 30+k20. Warto zaryzykować, choć można sobie znacząco grę utrudnić na starcie. Element losowości można wprowadzić przy postaciach pojawiających się w trakcie rozgrywki - wtedy albo MG przydzielałby postaci punkty (przykładowej żonie) albo wykonywano by rzut na każdą z cech 5+k10. Wtedy zniosłoby się limit postaci na Dworze (albo znacząco podniosło), ale ograniczyło możliwości zmiany członków Rady do np. jednej rocznie (czyli żeby wymienić 5 stanowisk potrzeba 5 lat - zastąpienie postaci, która by zginęła, nie byłoby brane pod uwagę). Dla osób, które - podobnie jak ja xD - kochają system CK II, byłoby sporo frajdy przy tworzeniu postaci, których - swoją drogą - nie mogliby użyć dopóki nie trafiłyby do Rady.
God Save The Queen!
Awatar użytkownika
Irydus
Posty: 265
Rejestracja: 2013-02-16, 17:45

Re: Nowa Borysada - dyskusja

Post autor: Irydus »

Częściej się wypowiadaj, bo brakuje tu dobrych pomysłów Vas :P

Jak dla mnie propozycje Vasemira są bardzo dobre. 40 pkt albo losowo między 30 i 50 :> jak kto woli. Kulturę też bym zostawił ale podciągnął bym pod nią raczej lojalność społeczeństwa :] Dodatkowe plany raczej wrzuciłbym do zarządzania. Inna sprawa, że posiadając statystykę kultury u władcy, można by wywalić ten punkt ze statystyk prowincji.
Zjadłeś wszystkie rozumy ...
Wymówkę ci zrobię:

Czemuś ani jednego nie zostawił sobie?
Awatar użytkownika
Peter Covell
Posty: 140
Rejestracja: 2013-03-01, 15:52

Re: Nowa Borysada - dyskusja

Post autor: Peter Covell »

Inna sprawa, że posiadając statystykę kultury u władcy, można by wywalić ten punkt ze statystyk prowincji.
To też prawda - albo sumować prowincja + 1/4 punktów władcy i członka Rady
God Save The Queen!
Awatar użytkownika
Gruby
Posty: 2590
Rejestracja: 2014-09-23, 19:41
Tytuł: Bóg Losowań
Has thanked: 53 times
Been thanked: 63 times

Re: Nowa Borysada - dyskusja

Post autor: Gruby »

Ja bym bardziej tą losowość potraktował jako coś, co oddziałuje tylko między graczami, co jest porównaniem między graczami. Jeżeli byś miał pecha i wylosował same dwójki, to Twoja postać dalej może być wielkim generałem, szanowanym w swoim państwie, któremu dobrze idą podboje. Tylko w porównaniu do innego władcy, który ma większą statystykę, byłby gorszy, bo zawsze musi być ktoś lepszy i gorszy. Nawet, jeżeli będzie dwóch władców, znakomitych w boju, to gdy spotka się jeden z drugim, to różnice w umiejętnościach mogą wyjść na wierzch.
Dlatego moim zdaniem system losowania i przydzielania jest dobry, bo wtedy właśnie zdecydujesz, w czym Twoja postać jest najlepsza. Chcę mieć postać generała - taktyka. Wojsko, zarządzanie, intrygi, dyplomacja, kultura, nauka. Rzucamy kością tak jak mówiłem: 6, 4, 5, 12, 2, 11. Wiadomo, 12 idzie do wojska. Ale czy jak dam 2 do intrygi, to znaczy, że władca jest debilem i będzie dawał buzi jadowitym wężom przyniesionym w prezencie przez podejrzanego służącego? Nie, załóżmy, że nawet najniższy wynik stawia władcę jako kogoś kompetentnego. A różnice w statystykach, są różnicami między władcami. Bo nawet nad kimś dobrym z matematyki, znajdzie się zawsze ktoś lepszy. W taki sposób bym na to spojrzał.

Edit: Ale pomysł Vasemira cool, brałbym jak pies szynkę.
Awatar użytkownika
Irydus
Posty: 265
Rejestracja: 2013-02-16, 17:45

Re: Nowa Borysada - dyskusja

Post autor: Irydus »

Peter Covell pisze: To też prawda - albo sumować prowincja + 1/4 punktów władcy i członka Rady
Właściwie miała ona odpowiadać za lojalność poddanych :P więc gdyby kultura władcy za to odpowiadała, tamta kultura byłaby bezużyteczna :D z drugiej strony wybudowanie uniwersytetu nie zwiększyłoby kultury władcy i zadowolenia też nie :/ trochę dupa.
Zjadłeś wszystkie rozumy ...
Wymówkę ci zrobię:

Czemuś ani jednego nie zostawił sobie?
Awatar użytkownika
Peter Covell
Posty: 140
Rejestracja: 2013-03-01, 15:52

Re: Nowa Borysada - dyskusja

Post autor: Peter Covell »

Ciekawa alternatywa dla poprzedniego pomysłu Vasemira. Zastanówmy się - poniżej przyjmuję, że jednak zostaje 6 Atrybutów. 6x15 = 90.

Opcja numer 1:
Gracz dostaje 45 punktów do samodzielnego podziału między atrybuty. Można strzelić przykładowo jednego maxa i zostaje jeszcze 30 punktów do rozdziału na pozostałe - wychodzi po 6 punkciorów na każdą umiejkę.
(choć dałbym do rozdania 50 punktów).

Opcja numer 2:
Gracz dostaje postać, która ma każdy atrybut ustawiony na 3 pkt. Oprócz tego wykonuje 6 rzutów k12 (dice mod chyba obsługuje d12. Jak nie - można dodać) dla każdej umiejki po jednym. W takim wypadku może wyciągnąć np. 4 maksy lub wartości zbliżone albo same niskie wartości i ma władcę dużo słabszego niż, gdyby zdecydował się na opcję numer 1. Żeby było zabawniej, można założyć, że nie może wybrać który rzut przyporządkuje której umiejętności.
Właściwie miała ona odpowiadać za lojalność poddanych :P więc gdyby kultura władcy za to odpowiadała, tamta kultura byłaby bezużyteczna :D z drugiej strony wybudowanie uniwersytetu nie zwiększyłoby kultury władcy i zadowolenia też nie :/ trochę dupa.
To wcale nie jest powiedziane. 1/4 wartości sumy władcy i doradcy to wcale nie jest tak dużo (można jeszcze zmniejszyć), a dodaje pozwala podnosić poziom kultury w prowincji bez konieczności wydawania kasy na uniwerki.
God Save The Queen!
Awatar użytkownika
Vasemir
Posty: 56
Rejestracja: 2013-03-01, 14:44

Re: Nowa Borysada - dyskusja

Post autor: Vasemir »

Częściej się wypowiadaj, bo brakuje tu dobrych pomysłów Vas :P
Ja tam ciągle czekam na odpowiedź na chyba mój pierwszy post :P
(...) Także powtórzę: moim zdaniem naprawdę powinniście (Wy-grono przyszłych prowadzących) ustalić jakieś podstawowe założenia gry i dać graczom info, nawet, jeśli nie będzie jeszcze ścisłych zasad.
Może zrób, Irydus, temat z ogłoszeniami przed-startem gry i wrzucaj już podjęte decyzje co do założeń? W dalszym ciągu nie wiem co z rasami, magią w aspekcie fabularno-estetycznym, religiami, ostatecznie: z prochem. Burdel jest, jak info się miesza z propozycjami i uwagami w jednym temacie.
Kulturę też bym zostawił ale podciągnął bym pod nią raczej lojalność społeczeństwa :]
O, to, to - morale jest cholernie ważne :) Zaczynam szkolenia dla wichrzycieli :D
Widzę, że jest z Kulturą jakiś problem - no to może wystarczy zmienić nazwę na "Autorytet" i będzie po problemie? Miesza mi się, co ma odpowiadać za prowincję, a co charakteryzować władców.
Awatar użytkownika
Irydus
Posty: 265
Rejestracja: 2013-02-16, 17:45

Re: Nowa Borysada - dyskusja

Post autor: Irydus »

To wcale nie jest powiedziane. 1/4 wartości sumy władcy i doradcy to wcale nie jest tak dużo (można jeszcze zmniejszyć), a dodaje pozwala podnosić poziom kultury w prowincji bez konieczności wydawania kasy na uniwerki.
Chodzi właśnie o to, aby wydawali kasę na uniwerki :P Jednak jestem jednak za tym, alby scalić kulturę i naukę w mądrość :D Statystykę kultury z prowincji zamieniłbym natomiast na lojalność.

Edit: Właśnie zajmuje się zbieraniem zaakceptorwanych pomysłów do jednego tematu xD
Zjadłeś wszystkie rozumy ...
Wymówkę ci zrobię:

Czemuś ani jednego nie zostawił sobie?
Awatar użytkownika
Kikszakus
Posty: 147
Rejestracja: 2013-02-18, 19:29
Tytuł: Gen. Czesław

Re: Nowa Borysada - dyskusja

Post autor: Kikszakus »

Można by było również zrobić tak ze surowcami :
-najpierw uzgadniamy ile i jakie one beda,
-nastepnie rozmieszczamy jej na mapie surowcowej , i podaje ktorych jest tyle ze mozna eksportowac przy odpowiednim rozwinieciu wydobycia, produkcji, mapa ta jest osobna mapa,
-a po tym jak juz kazdy wybierze prowincje swoje, to Irydus udostepnia mape surowcowa i wtedy sie okresla wskaznik produkcji, rzemieslnictwa,

bo tak to kazdy nawet z rozsadkiem moze miec kazdy surowiec domyslnie i wymiany handlowe miedzy graczami, sa nieistotne,
Awatar użytkownika
Peter Covell
Posty: 140
Rejestracja: 2013-03-01, 15:52

Re: Nowa Borysada - dyskusja

Post autor: Peter Covell »

bo tak to kazdy nawet z rozsadkiem moze miec kazdy surowiec domyslnie i wymiany handlowe miedzy graczami, sa nieistotne,
Jak będzie z rozsądkiem to nie będziesz miał każdego surowca, bo przykładowo - jak wspominano wcześniej - na darniowych złożach żelaza nie uciągniesz długo. Można założyć, że - przynajmniej pierwsze tury - starczy na podstawowe potrzeby, ale później trzeba się rozejrzeć za złożami. Gdzie szukać złóż żelaza? W górach. I o to się rozbija "każdy może mieć wszystko", bo nie każdy ma góry. Musisz importować to od tego samego gościa, który nie ma lasów. Albo gliny, której w swojej delcie rzeki masz pełno.
Poza tym, niech każdy ustali co chce - MG potem oceni czy nadal to ma. Przykładowo - ja zakładam, że w mojej prowincji działała kopalnia żelaza - bo jest to element historii państwa, bo miałem dostęp do fragmentu pasma górskiego, bo tak. MG uznaje jednak, że nie powinienem mieć dostępu do tego surowca - więc nie każe mi go wykasować, ale informuje, że ruda się skończyła. Finito. Masz problem z górnikami. Losować, bym losował w wypadku szukania złóż - a wcześniej - jeśli nie ma wyraźnych przeciwwskazań niech gracz sam ustali czy wydobywa żelazo czy sól - jeśli na starcie sobie da pierdylion kopalni, MG może kazać część usunąć, ale generalnie jestem za tym, by w tym wypadku sama gra zmniejszyła liczbę startowego wydobycia i zmusiła do szukania nowych złóż - powtórzę - być może losowych, czemu nie.
God Save The Queen!
Awatar użytkownika
Borys
Krul
Posty: 5516
Rejestracja: 2013-02-16, 17:21
Tytuł: Wielki Chan Borysady
Has thanked: 46 times
Been thanked: 43 times

Re: Nowa Borysada - dyskusja

Post autor: Borys »

Tak się zastanawiam czy nie kombinujemy za bardzo... wnioskuję to po tym, że łatwo się zgubić w tej dyskusji :D

Zerknijcie tutaj:

http://borysada.cba.pl/viewtopic.php?t=274

Kwiatki zwiędły na brak akcji, ale z zasad można zaczerpnąć, bo miały ręce i nogi.

Jak widzę zasady dotyczące armii?
- punkty wojskowości prowincji to maksymalna liczba żołnierzy, których można zmobilizować
- armię trzeba utrzymać - żywność i żołd (złoto). Co do tego pierwszego, może wykorzystamy pomysł, w którym państwo posiadało pewną ilość ... punktów żywności (np. 11), które musiały wystarczyć do wyżywienia ludności (ludność 400 000 - 4 punkty) + powołanej armii (5 000 żołnierzy - 5 punktów). W tym wypadku zostaną nam 2 punkty nadwyżki i te możemy sprzedać. Ale jak wygląda sprawa ze zlotem - nie wiem, bo nie wiem jakie średnie bogactwo będą miały prowincje.
- prosty podział jednostek (lekka piechota, ciężka, kawaleria, łucznicy, kusznicy itp.) - różne koszty utrzymania
- pytanie o statystyki. Jeśli już chcemy statystyki wojsk, to mogę je przygotować. Oparte o k6. Ale pod warunkiem, że je chcemy. Chcemy?
Jack: Wilhelm, wanna come work for me and open a vault?
Wilhelm: No.
Jack: I'll pay you a million dollars.
Wilhelm: Okay.
Awatar użytkownika
Nevrast
Posty: 809
Rejestracja: 2013-02-16, 17:42
Tytuł: Kuchcik borysadowy
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Re: Nowa Borysada - dyskusja

Post autor: Nevrast »

Zróbmy podział:
- Ciężka kawaleria
- Lekka kawaleria
-ciężka piechota (piesi wojownicy, kusznicy)
- lekka piechota (wojownicy w lekkich zbrojach, zwiadowcy piesi, łucznicy, pikinierzy)

Co do floty to jeszcze nie wiem. Dla mnie to sprawa bardzo złożona, ponieważ będę miał statki i okręty o pojemności 15 - 360 łasztów (przyjmuję, że jeden łaszt to 2 tony)
Najpierw uśmiechy, potem kłamstwa. Dopiero potem kule.

Me ollaan samaa tuhkaa,
samaa kevyttä ilmaa,
Joten rauha nyt,
tää maailma on vihaan kyllästynyt
ODPOWIEDZ

Wróć do „Sprawy organizacyjne”