Borysowa propozycja mechaniki - konkurencja dla Petera :>

Prowadzący: Irydus
Zablokowany
Awatar użytkownika
Borys
Krul
Posty: 5516
Rejestracja: 2013-02-16, 17:21
Tytuł: Wielki Chan Borysady
Has thanked: 46 times
Been thanked: 43 times

Borysowa propozycja mechaniki - konkurencja dla Petera :>

Post autor: Borys »

Sprawy gospodarcze przede wszystkim.

Statystyki prowincji:

mobilizacja (irydowa wojskowość) - czyli maksymalna liczba żołnierzy, których można wyciągnąć z prowincji (3 = 3000, 4=4000 itd.)
kultura - na kulturę składają się piękne kaplice, cuda techniki i tego typu rzeczy (co 3 punkty kultura dodaje punkt do zadowolenia ludności, czyli: kultura 1, 2 lub 3 = zadowolenie ludności + 1, kultura 4, 5 i 6 = zadowolenie ludności +2 itd.)
zadowolenie ludności (może być minusowe) - dodaje się do podatku. Okradasz chłopów czy oszukujesz mieszczan? Zadowolenie spada. Jesteś dla nich dobry? Zadowolenie rośnie. Zadowolenie +3 dodaje tyle do podatku. -2 do podatku odejmuje tyle podatku.
Liczba ludności - tak jak w Iryda wersji. 1 - 50 000, 2 - 100 000 itd. Mnożymy razy 2 i dodajemy do podatku. Np 6 (3000 ludności) * 2 = + 12 do podatku
Podatek - zadowolenie + liczba ludności *2 - to co pisałem : D
Produkcja żywności - produkcja żywności w kraju. Przyjmijmy liczbę 12. Po co nam ona? Do utrzymania ludności. Odejmujemy od naszej 12 liczbę ludności, np. 6. Zostaje nam 6 punktów nadwyżki. Co możemy z tym zrobić? Sprzedać lub wykorzystać do powołania armii. 1000 żołnierzy wymaga 1 punktu w tej kategorii. A więc armia 5 000 żołnierzy każdej tury wymagać od nas będzie obecności przynajmniej 5 dodatkowych punktów żywności.
Co jeśli nie jesteśmy w stanie wyżywić prowincji? No to cóż... mamy głód, bunt i spadek zadowolenia ;)

Prowincje mają także takie wykazy:

Towary luksusowe:

- miód = 0
- skóry i futra = 0
- tkaniny i sukna = 0
- przyprawy = 3
- biżuteria = 1
- wyroby ceramiczne = 0
- wyroby szklane = 0
- sól = 1
- oliwa = 2
- wino = 0
- zioła = 0

Co nam to daje? W czterech kategoriach (przyprawy, biżuteria, sól i oliwa) mamy liczbę większą niż 0. Czyli po prostu są one obecne. Jeżeli mamy liczbę towarów luksusowych na poziomie:
0 - 1 = - 1 do zadowolenia ludności
2 - 3 = +1 do zadowolenia ludności
4 - 5 = +2 do zadowolenia ludności
6 - 7 = +3 do zadowolenia ludności
I tak dalej. A jak wiemy zadowolenie ludności ma wpływ na podatek.

Zostają nam 2 nadwyżki przypraw i 1 oliwy. Możemy to sprzedać do innych krajów lub wywieźć do innej naszej prowincji, żeby zadowolenie tam wzrosło.

Surowce:

- żelazo = 4
- siarka = 1
- cyna = 0
- węgiel = 0
- miedź = 2
- złoto = 0
- srebro = 1
- ołów = 0
- glina = 0

W czterech kategoriach (żelazo, siarka, miedź, srebro) mamy punktów więcej niż 0. Nasz PRZEMYSŁ wynosić więc będzie 4. Każdej tury otrzymujemy więc 4 złota odejmując 1 z każdej z kategorii. Zostanie więc nam nadwyżka w żelazie i miedzi. Możemy ją sprzedać lub zostawić na lepsze czasy.

KAMIEŃ i DREWNO potrzebne są do BUDOWNICTWA.

3 kamienia + 3 drewna = twierdza
2 kamienia + 2 drewna = zamek
1 kamienia + 2 drewna = fortyfikacja miast
Możliwe też inne warianty.

Drewno jest też potrzebne do budowy OKRĘTÓW...

- okręt handlowy = 2 dr
- duży okręt handlowy - 3 dr
- mały statek wojskowy - 4 dr
- statek wojskowy - 5 dr
- duży statek wojskowy - 6 dr

... oraz MACHIN OBLĘŻNICZYCH:

- skorpion, taran, onager - 3 dr
- wieża oblężnicza, trebusz - 6 dr

Parę słów na temat ARMII:

Piechota - 1 żelaza oraz co każdą turę 1 żywności i 1 złota (z łucznikami, ale można stworzyć osobą jednostkę z drewnem)
Ciężka piechota - 2 żelaza oraz co każdą turę 1 żywności i 2 złota
Kawaleria - 1 żelaza oraz co każdą turę 2 żywności i 1 złota
Ciężka kawaleria - 2 żelaza oraz co każdą turę 2 żywności i 2 złota
Można też zrobić inne kombosy ;)

Złoto można też wykorzystać do BADAŃ:

- rolnictwo i rybołówstwo = 0 (co 3 punkty rośnie liczba żywności)
- produkcja towarów luksusowych (nie wiem jak to inaczej nazwać xp) = 0 (co 3 punkty rośnie nam wybrany przez MG punkt na liście towarów luksusowych)
- górnictwo = 2 (co 3 punkty rośnie nam wybrany przez MG punkt na liście surowców)
- chemia = 0
- inżynieria = 0 (co 3 punkty jakieś bonusy z serii tańszych twierdz i machin)
- wycinka drzew = 0 (co 3 punkty rośnie
- wydobycie kamienia = 1 (co 3 punkty rośnie ilość uzyskiwanego na turę kamienia - jeśli to możliwe, decyduje MG. W prowincji może nie ma kamieni, albo w przypadku wyrębu - lasów?)
- szkolenie armii = 0 (co 3 punkty MG może dawać jakieś bonusy do armii, na przykład oceniać lepiej ich starcia podczas walk)
- szkutnictwo = 4 (co 3 punkty MG zarządza jakieś dodatki do produkcji lub walki/przewozu towarów okrętami)

Każdy punkt kosztuje 1 złota. Możemy w turze wydać maks dwa punkty do jednej kategorii.
Dodajmy na przykład 2 punkty do górnictwa (- 2 złota). Łącznie mamy teraz 4, a więc MG zwiększa nam wydobycie któregoś surowca. Na przykład żelaza o 1.


To dość prosty system, a można go jeszcze bardziej uprościć. Jakie macie uwagi?
Nie uwzględniałem postaci. Po pierwsze, uważam, że skoro kierujemy sami naszym władcą, to nie ma co przyznawać mu punktów - wszystko zależy od naszych umiejętności, wiedzy, decyzji. W przypadku NPC-ów można ewentualnie coś pokombinować.
Jack: Wilhelm, wanna come work for me and open a vault?
Wilhelm: No.
Jack: I'll pay you a million dollars.
Wilhelm: Okay.
Awatar użytkownika
Vasemir
Posty: 56
Rejestracja: 2013-03-01, 14:44

Re: Borysowa propozycja mechaniki - konkurencja dla Petera :

Post autor: Vasemir »

Wydaje mi się, że to kompletnie inny kierunek, niż pojawia się u i ówdzie w zasadach - właśnie przez brak wymienionych cech prowincji i atrybutów postaci. Lepiej byłoby chyba wypracować coś na tamtym gruncie (który i mi się bardziej podoba), niż kombinować w tym momencie coś całkiem innego.

No i nie podoba mi się takie rozdrobnienie towarów, bo skoro jest już taka lista, to dlaczego by nie dodać tam zwierząt, węgla, wozów, saletry czy papieru...

Mam też wrażenie, że nauka jest strasznie po macoszemu potraktowana (a kultury nie ma w ogóle). Jakoś brak konkretnych premii, nie widzę też sposobu, by fajnie móc zainwestować właśnie w naukę i wpływ kulturowy.
Awatar użytkownika
Agon
Posty: 473
Rejestracja: 2013-02-25, 21:53

Re: Borysowa propozycja mechaniki - konkurencja dla Petera :

Post autor: Agon »

Nie trzeba dążyć do zadowalania ludności. Jak to mawiał Machiavelli - lepiej budzić strach niż miłość. W niektórych tutejszych państwach ludzie nigdy nie słyszeli o czymś takim jak "kultura", czy "towary luksusowe" i jedyne o czym marzą, to mieć co zjeść i nie zostać zjedzonym/złożonym w ofierze.

Zresztą czemu nie chcecie starego, łatwego do ogarnięcia systemu z wcześniejszych borysad?
Awatar użytkownika
Borys
Krul
Posty: 5516
Rejestracja: 2013-02-16, 17:21
Tytuł: Wielki Chan Borysady
Has thanked: 46 times
Been thanked: 43 times

Re: Borysowa propozycja mechaniki - konkurencja dla Petera :

Post autor: Borys »

Z atrybutów władcy bym zrezygnował, co najwyżej organizował coś dla NPC-ów.

A na liście nie ma wszystkiego (oczywiście można coś dopisać, czemu nie?), bo to miał być prosty system. A wypisanie takich towarów daje możliwość realnego nimi handlu i nie byłyby one dla ozdoby. Proste liczby, prosta mechanika, ciekawa rozgrywka.

Agon - na starych borysadach w zasadzie nie było mechaniki. To była gry oparte całkowicie na rozsądku graczy, decyzjach mistrza gry i storytellingu.
Jack: Wilhelm, wanna come work for me and open a vault?
Wilhelm: No.
Jack: I'll pay you a million dollars.
Wilhelm: Okay.
Awatar użytkownika
Agon
Posty: 473
Rejestracja: 2013-02-25, 21:53

Re: Borysowa propozycja mechaniki - konkurencja dla Petera :

Post autor: Agon »

Borys pisze:Agon - na starych borysadach w zasadzie nie było mechaniki. To była gry oparte całkowicie na rozsądku graczy, decyzjach mistrza gry i storytellingu.
To może warto dalej tak grać, bo ja tu nie widzę żadnych nierozsądnych graczy, num?
Awatar użytkownika
Borys
Krul
Posty: 5516
Rejestracja: 2013-02-16, 17:21
Tytuł: Wielki Chan Borysady
Has thanked: 46 times
Been thanked: 43 times

Re: Borysowa propozycja mechaniki - konkurencja dla Petera :

Post autor: Borys »

Mi tam rybka. Zobaczymy co Iryd wybierze. Możemy też zrobić głosowanie dla ludu.
Jack: Wilhelm, wanna come work for me and open a vault?
Wilhelm: No.
Jack: I'll pay you a million dollars.
Wilhelm: Okay.
Awatar użytkownika
Irydus
Posty: 265
Rejestracja: 2013-02-16, 17:45

Re: Borysowa propozycja mechaniki - konkurencja dla Petera :

Post autor: Irydus »

W niektórych tutejszych państwach ludzie nigdy nie słyszeli o czymś takim jak "kultura", czy "towary luksusowe" i jedyne o czym marzą, to mieć co zjeść i nie zostać zjedzonym/złożonym w ofierze.
Niektórzy ludzie w kulturalnych państwach, nigdy nie usłyszą o twoim państwie, bo zje ono samo siebie :D

W sumie, projekt Borysa wydaje się być całkiem prosty i jednocześnie zadowalający :P Przydałoby się jednak kilka drobnych modyfikacji, ale to można jeszcze dopracować :D bo kto to widział, żeby onager budować z takiej ilości drewna jak karakę xD
Zjadłeś wszystkie rozumy ...
Wymówkę ci zrobię:

Czemuś ani jednego nie zostawił sobie?
Awatar użytkownika
Borys
Krul
Posty: 5516
Rejestracja: 2013-02-16, 17:21
Tytuł: Wielki Chan Borysady
Has thanked: 46 times
Been thanked: 43 times

Re: Borysowa propozycja mechaniki - konkurencja dla Petera :

Post autor: Borys »

No modyfikacje to tam pikuś :D
Jack: Wilhelm, wanna come work for me and open a vault?
Wilhelm: No.
Jack: I'll pay you a million dollars.
Wilhelm: Okay.
Awatar użytkownika
Kikszakus
Posty: 147
Rejestracja: 2013-02-18, 19:29
Tytuł: Gen. Czesław

Re: Borysowa propozycja mechaniki - konkurencja dla Petera :

Post autor: Kikszakus »

Borysowa propozycja bardziej mi odpowiada, jest prosta, czytelna i mało skomplikowana, myślę że mogła by podołać.
Awatar użytkownika
Peter Covell
Posty: 140
Rejestracja: 2013-03-01, 15:52

Re: Borysowa propozycja mechaniki - konkurencja dla Petera :

Post autor: Peter Covell »

Ja się zastanawiam dlaczego mam żywić armię? Jeśli mam 100 000 mieszkańców i zwerbowałem 10 000 ludzi to znikąd się oni nie wzięli - w prowincji nadal jest 100 000 ludzi przecież - 90 000 cywili i 10 000 wojaków :P

Liczenie zadowolenia - ble. Nie da się czegoś tak abstrakcyjnego, jak zadowolenie wyrazić jakąkolwiek liczbą. Poza tym, tak uproszczone zasady jego liczenia mają dużą dziurę - są modyfikatorem podatku, a zadowolenie ma niewielki wpływ na podatki, tak naprawdę. W kraju, gdzie podatki są wysokie, ale rynek jest zawalony dobrami luksusowymi, ludzie nadal będą nieszczęśliwi, bo nie mają za co kupić tych towarów. Wolałbym chyba, żeby MG oceniał zadowolenie na podstawie warunków w prowincji BEZ jakichkolwiek liczb - może się to wydawać paradoksalne przy tych wszystkich cyferkach, jakich jestem zwolennikiem, ale zadowolenie jest pojęciem zbyt abstrakcyjnym, by je zamykać w matematyce.
Nie do końca też rozumiem skąd wzięły się nadwyżki i jak dokładnie ma działać ten system.
Do tego przychodzi dodatkowa, ukryta matma, w postaci przewożenia towarów między prowincjami, by miały wpływ na zadowolenie etc, etc. Gdyby zadowolenie nie było wartością matematyczną, wystarczyłoby założyć, że towary te są dystrybuowane między prowincjami i MG oceniałby czy ma to jakikolwiek wpływ na zadowolenie mieszkańców.

Zakładam, że kwestie cen podane są dla tysiąca żołnierzy - a co jeśli chcę zwerbować 100 rycerzy? Albo tylko tylu mi ich zostało po bitwie? Większość średniowiecznych armii nie miała proporcji 2000 ciężkiej jazdy + 2000 piechoty. Na moje to była wyraźna przewaga lżejszych jednostek. Rycerstwo było stanem dość nielicznym.
God Save The Queen!
Awatar użytkownika
Borys
Krul
Posty: 5516
Rejestracja: 2013-02-16, 17:21
Tytuł: Wielki Chan Borysady
Has thanked: 46 times
Been thanked: 43 times

Re: Borysowa propozycja mechaniki - konkurencja dla Petera :

Post autor: Borys »

Ja się zastanawiam dlaczego mam żywić armię? Jeśli mam 100 000 mieszkańców i zwerbowałem 10 000 ludzi to znikąd się oni nie wzięli - w prowincji nadal jest 100 000 ludzi przecież - 90 000 cywili i 10 000 wojaków :P
Po pierwsze: urozmaicenie gry. Skoro prowincją zawsze wyżywisz ludzików, to po co w ogóle rolnictwo? : P
Po drugie: bo armia nie produkuje żywności dla siebie, tylko żre to co im się da. A jak nie dostają jeść to kradną ;>
Wolałbym chyba, żeby MG oceniał zadowolenie na podstawie warunków w prowincji BEZ jakichkolwiek liczb
Możemy i tak, im mniej liczenia tym lepiej ;>
Zakładam, że kwestie cen podane są dla tysiąca żołnierzy - a co jeśli chcę zwerbować 100 rycerzy? Albo tylko tylu mi ich zostało po bitwie? Większość średniowiecznych armii nie miała proporcji 2000 ciężkiej jazdy + 2000 piechoty. Na moje to była wyraźna przewaga lżejszych jednostek. Rycerstwo było stanem dość nielicznym.
Można te ceny ustalić na 100 rycerzy.

No ale to i tak nieaktualne :D
Jack: Wilhelm, wanna come work for me and open a vault?
Wilhelm: No.
Jack: I'll pay you a million dollars.
Wilhelm: Okay.
Zablokowany

Wróć do „Borysada v6”