Klienci, pieniądze, modyfikatory

czy tam Nimnaros
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Gruby
Posty: 2589
Rejestracja: 2014-09-23, 19:41
Tytuł: Bóg Losowań
Has thanked: 53 times
Been thanked: 63 times

Klienci, pieniądze, modyfikatory

Post autor: Gruby »

Jednym z waszych celów jest zbieranie pieniążków. A aby zbierać pieniążki potrzebujecie klientów zainteresowanych waszymi usługami, którzy te pieniążki zostawią. Waszą karczmę odwiedza trzynaście typów klientów. Są to:

- Wieśniacy (prości ludzie pracujący na polach, którzy lubią po ciężkiej robocie wypić piwko)
- Kobiety (damy niższych i wyższych stanów chcące wytchnąć od problemów codzienności)
- Mieszczanie (pracownicy, rzemieślnicy i wyrobnicy z miast, żyjący na przyzwoitym poziomie)
- Handlarze (wędrowni kupcy szukający wypoczynku i klientów)
- Arystokraci (ludzie wyższych stanów z lepszych dzielnic, którzy byle gdzie się nie stołują)
- Łotry (dranie, łobuzy, bandyci, członkowie gangów, szukający miejsca do załatwiania swoich ciemnych interesów)
- Wojownicy (wszelacy poszukiwacze przygód, żołnierze i wojacy co znają się na walce)
- Magowie (nawet mistrzowie mistycznych arkanów czasem chcą wyjść ze swoich wież na jednego głębszego)
- Duchowni (mimo zróżnicowania bóstwa panteonu borysadowego, większość kapłanów z miasta to wyznawcy Marunosa Skrzydlatego - są surowi, konserwatywni i skromni)
- Elfy (przybyli z lasów długousi czasem przełamują swoją niechęć wobec ludzkich osiedli)
- Krasnoludy (śmierdzący, głośni i zazwyczaj dosyć majętni – zarazem koszmar, jak i marzenie każdego karczmarza)
- Kotowaci (psotni kotowaci wyjątkowo lubią grzać się przy kominkach i robić psikusy wszystkim wkoło)
- Łuskowaci (dumni, gadzi rycerze i damy, którzy chcą zaznać chwili spokoju w porządnym przybytku)

Klienci różnią się preferencjami i sympatiami. Coś co podoba się jednemu, może zniechęcić innego do zawitania w waszych skromnych progach. Każdy typ klienta ma też inną pulę pieniędzy, którą może wydać w karczmie. Zazwyczaj jest tak, że łatwiej przyciągnąć do siebie klientów z mniejszą pulą – ci z większą będą bardziej oporni.

Nie musi być to jednak regułą. Klienci nie są równi. Jedni są lepsi, inni gorsi. Jednych widzielibyście u siebie chętniej, innych nieco mniej. To jakich będziecie chcieli widzieć, ustalicie w toku rozgrywki.

Wszystkie wasze działania – czy to wprowadzenie nowego posiłku lub alkoholu do menu, czy wybudowanie jakiejś atrakcji, czy podjęcie decyzji w wydarzeniu, będą wpływały pozytywnie i negatywnie na to jak wielu klientów do was przyjdzie. Na to ilu gości się u was pojawi wpływają dwie rzeczy: pula podstawowa oraz modyfikator puli:

1. Pula podstawowa klientów

Pula klientów to ilość klientów, którzy do was przyjdą. Na przykład wasze działania sprawią, że przyjdzie do was 20 wieśniaków. Tych 20 wieśniaków to podstawa. Na pulę podstawową klientów wpływają wybrane przez was klasy, umiejscowienie karczmy oraz wszystkie wprowadzone przez was udogodnienia w toku głosowań i wydarzenia. Pula klientów powiększana jest w momencie, kiedy dodajecie coś co wpłynie na to, że klient w ogóle zdecyduje się przyjść do waszego lokalu. Dodanie na ścianach majestatycznych poroży raczej nie będzie powodem dla którego ktoś specjalnie zechce odwiedzić karczmę. Ale już zorganizowanie krasnoludzkich wieczorków, gdzie brodacze będą mogli pić i tłuc się po mordach ile wlezie, na pewno będzie powodem dla którego paru awanturników zechce się w ogóle pojawić.

Pula zazwyczaj nie jest zmniejszana przez wasze działania.

2. Modyfikator puli klientów

W momencie kiedy pojawia się coś co niekoniecznie zachęca klientów do tego aby specjalnie przyszli akurat do was, ale jest miłym gestem w ich kierunku lub odpowiada ich preferencjom (albo na odwrót, nie zgadza się z ich preferencjami, ale nie uniemożliwia wizyty), w grę wchodzi modyfikator puli. Modyfikatory to procentowe wartości, które są doliczane lub odliczane od puli podstawowej. Przykładem może być dodanie zdjęć krasnoludzkich wojaków na ścianach. Nie jest to powód dla którego typowy krasnolud miałby specjalnie przyjść do karczmy, ale będzie to dla niego miły dodatek, który zwiększy ilość przybywających krasnoludów o 5%. A elfów o -10% bo nie będą chciały oglądać brodatych ryjów.

W przeciwieństwie do puli podstawowej, modyfikatory mogą być i negatywne i pozytywne. Często duży natłok kłopotliwych wydarzeń dla danej grupy klientów może sprawić, że ostateczna ich ilość drastycznie spadnie.

Na modyfikator puli klientów wpływają wybrane przez was rasy, wybrana lokacja, statystyki karczmy oraz wszystkie wprowadzone przez was udogodnienia w toku głosowań i wydarzeń.

Ostateczna, dzienna ilość klientów jest wynikiem puli klientów z uwzględnieniem modyfikatora puli klientów. Śledzenie tego jak z dnia na dzień zmieniały się ilości klientów (i pieniędzy które zostawiają) po wprowadzanych przez was zmianach będzie kluczowa przy dobieraniu strategii i nowych rozwiązań (lub eliminowaniu starych).

Co ważne – karczma poza statystykami Czystości, Bezpieczeństwa i Jakości posiłków (opisanych w temacie dotyczącym tego co można robić w grze) ma również statystykę Powierzchni. Podczas dodawania pokojów i budowania karczmy otrzymacie przy wycenie informację ile możecie pomieścić klientów. Jeśli przekroczycie tę pulę pojawią się negatywne modyfikatory do ilości WSZYSTKICH gości. Warto dlatego nadzorować czasem statystyki karczmy i sprawdzać, czy nie trzeba dobudować nowych pomieszczeń.

ZAROBKI

Wracając do tematu zarobków – system zarabiania jest niecodzienny (jeśli niecodzienny to synonim do „chujowy” Kappa ), bo nie ustalacie cen waszego asortymentu. Tak jak było wspomniane wcześniej – każdy typ klienta ma pewną pulę pieniędzy, którą może wydać w karczmie. I za każdym razem kiedy klient przychodzi do karczmy to wydaje całą swoją pulę. Z drugiej strony, klient kupuje od razu każdą rzecz jaką macie w ofercie w ramach opłaty bieżącej – będącej kosztem zakupu, sprowadzenia i magazynowania przez was produktu na głowę klienta. Ma to swoje plusy i minusy.

Jeśli klient ma pulę 300 sztuk złota, a wy w asortymencie macie piwo krasnoludzkie (10 sz waszej opłaty), dobrą golonkę (10 sz waszej opłaty) i wódkę (5 sz waszej opłaty) to jesteście 275 sztuk złota do przodu. Czyli macie kosmiczną marżę.

Ale są też minusy. Jeśli klient ma pulę 20 sztuk złota to nic nie zarobicie. Wasz asortyment kosztuje łącznie 25 sztuk złota – klient wyda 20 sztuk złota, ale tak czy siak zapłacicie więcej za sprowadzenie i kupno pożywienia niż zarobicie. Nie stracicie jednak tych 5 sztuk złota różnicy między budżetem klienta a waszymi wydatkami. Po prostu nic nie zarobicie na kliencie.

Wydaje się, że najlepiej w takim razie byłoby zrobić menu oparte tylko na jednej pozycji – np. szklance wody, z waszym kosztem 1 sz. Wtedy mielibyście 299 sztuk złota z jednego klienta i 19 sztuk złota z drugiego. Ale niestety, nie ma tak łatwo. Mając tylko jedną pozycję w menu otrzymacie drastyczne kary za ubogie menu – kto chciałby przychodzić do karczmy aby pić samą wodę? Każdy produkt dodaje też modyfikator do puli klientów. Mając za mało produktów osoba z 300 sztuk złota może w ogóle nie przyjść.

Dlatego trzeba utrzymać złoty środek w zależności od tego w jakie grupy chcemy kierować. Jeśli liczymy na duże ilości biedoty to musimy nieco ograniczyć menu i postawić na najtańsze rzeczy – kosztem tego, że bogatsi klienci mogą omijać nas z daleka. Jeśli wolimy przyciągnąć majętniejszych klientów, będziemy mogli zaoferować więcej zróżnicowanych potraw – ale wtedy niemal na pewno nie będziemy mieli zysku z biedoty, nawet jeśli będzie przychodziła do nas w setkach. Dobrym pomysłem może być wykorzystywanie cotygodniowych akcji edukacji, zwiększających pulę pieniędzy, którą dysponują klienci. Dzięki temu biedniejsi klienci, którzy początkowo nie przynoszą zysków, mogą stać się naszym głównym targetem.

Warto też weryfikować zmiany w menu – usuwać produkty, które dają najwyraźniej małe premie do modyfikatorów puli i zastępować je lepszymi.

I dotarliśmy do końca. Klienci przychodzą w zależności od tego co macie w karczmie i jak reagujecie na wydarzenia. Zostawiają swoją pulę pieniedzy pomniejszoną o koszty bieżące za każdy produkt lub usługę. W cotygodniowych raportach będziecie otrzymywali informacje, ile danego dnia zarobiliście (chociaż nie będziecie mieli informacji od której grupy zarabialiście te pieniądze). Co nam zostało? Nasze ulubione.

Podatki.

Na szczęście te są dosyć proste – od całości sumy waszych zarobków odejmowany jest procent zależny od wybranej lokalizacji (a w przypadku slumsów możecie nawet dostawać zapomogę od miasta za to, że w ogóle chcieliście się w takim gównianym miejscu rozłożyć). Możecie przegłosować, że nie będziecie płacić podatków ale będzie to pewnie miało bardzo surowe konsekwencje ze strony królestwa.

Wasze zyski wyliczane są codziennie, jednak otrzymacie je dopiero w niedzielę. Co tydzień pojawiać się będzie podsumowanie z tym ile danego dnia przyszło do was klientów i jaki mieliście z nich zysk. Analiza tego co wprowadzaliście w danym dniu i jak to się przełożyło na wasze zyski (lub straty) doprowadzi was ku optymalnej kompozycji klientów i rzeczy dostępnych w karczmie.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Karczma Niemrawiec”