1. Historia
Historia badań nad pobudzaniem i zastosowaniem paranormalnych mocy sięga jeszcze XIX wieku.
Obecna - laboratoryjna i dość zmilitaryzowana - forma takich badań swe początki ma w latach 1910-1920. Największy wkład w rozwój tej dziedziny miały eksperymenty w ZSRR; po jego upadku doszło do stagnacji.
Badania nad prawdziwym ESP były zawsze ściśle tajne i przebiegały bezpośrednio pod obserwacją militarno-rządową. Ich niemoralna i konspiracyjna natura upodobniła je do prac nad bronią masowej zagłady.
2. Biologia
(...) Flegmatyczne sieroty nafaszerowane implantami i otępione prochami, snujące się po kątach.
W ich smutnych, na wpół przymkniętych oczach nie było już życia.
A)
Esperzy to prawie zawsze dzieci i młodzież. Wiąże się to z plastycznością młodego mózgu i ogólną specyfiką technik oraz metod implementacji anomalii. Intensywność wykazywanych właściwości jest również silnie związana ze sferą emocjonalną i obszarem wyobraźni.
B)
Z powyższym łączy się też prognoza krótkiego życia każdego aktywnego medium. W miarę dojrzewania mózgu (i psychiki jednostki jako takiej) utracona zostaje plastyczność. Układ nerwowy staje się przeciążony i niewydolny.
Ponadto, pewne obszary m͓̩ó
zͩg͚u͔̺͔͖̗ͬ̆͑ͯ oraz osobowości przez lata procesów ESP i rozmaitych eksperymentów zostają
zarezerwowane na potrzeby tychże zdolności. W umyśle medium w pewnym wieku "kończy się miejsce".
C)
Aby przeciwdziałać zgubnemu wpływowi czasu na życie medium - i zmaksymalizować okres jego użyteczności - sztucznie spowalnia się proces dorastania i dojrzewania.
W tym celu stosuje się specjalne środki augmentacyjne, chemiczno-hormonalne oraz mikrowszczepy. Powodują one zarówno odroczenie i spowolnienie procesów rozwojowych, jak i zmniejszenie fizycznego wpływu (
stopnia) dojrzewania jako takiego.
Efektem tego jest faktyczna, wydłużona w czasie niedojrzałość podmiotu - a co za tym idzie jego mikra postura, infantylna aparycja oraz znaczne braki w rozwoju em̈́ͫ͊ͦͫ̌o
cjonalnym. Większość posiada też jakiś stopień autyzmu.
Pomimo tych modyfikacji rzadko dożywają więcej niż dwadzieścia lat (wciąż będąc biologicznym nastolatkiem).
3. Technika
Pobudzenie, stabilizacja i właściwa kontrola "mocy" jest możliwa dzięki szeregowi implantów i mikrowszczepów.
Większość z tych instalacji znajduje się przy układz͐͐̀ie
nerwowym - w głowie, kręgosłupie, uszach bądź okolicach oczu. Do tego dochodzą modyfikacje mające na celu niwelowanie skutków ubocznych i słabości, rozlokowanych wewnątrz całego organizmu.
Wszystkie te urządzenia i wszczepy są dyskretne i bardzo małe - poza głównym
terminalem stabilizującym. Jest to implant cybernetyczny umiejscowiony z tyłu głowy i szyi, będący gniazdem laboratoryjnych interfejsów.
4. Źródło
Przy de facto krzywdzącej naturze eksperymentów i implementacji ESP można zastanawiać się, po co ktoś w ogóle oddawałby się - lub swoje dziecko - takiemu losowi.
Nie są to moce wytworzone sztucznie, a generujące się samoistnie i naturalnie, o charakterze wrodzonym. Zwykle są jednak dość subtelne i wymagają intensywnych eksperymentów w celu uwydatnienia. Przy wykryciu obiecującego pacjenta pewne organy nie cofną się przed niczym.
Bywają przypadki w których oddanie się w ręce naukowców jest jedynym sposobem na "uciszenie głosów".
Należy pamiętać że przez większość historii, eksperymenty te kwalifikowały się jako zbrodnie przeciw ludzkości. Kwestia "dlaczego" nie była istotna. Dzieci odbierano i porywano na rozmaite sposoby.
5. Zastosowanie
W obecnym kontekście, e͗sp͋e̔rzy stanowią wsparcie zarówno badań naukowych nad anomaliami jak i zmilitaryzowanych ekspedycji mających z anomaliami styczność - zwłaszcza w Labiryntach.
W celu uproszczenia dzieli się właściwości ESP ("moce") na trzy kategorie. Dany osobnik może wykazywać dowolną ich ilość jednocześnie; zazwyczaj w przynajmniej minimalnym stopniu dotyka każdej z dziedzin.
Specjalizacja w którejś konkretnej właściwości określa "kategorię" medium, choć to czyste nazewnictwo.
Wszystkie czynności nadprzyrodzone są nadawane przez cybernetyczne przekaźniki, urządzenia i wszczepy. Sam gest czy siła woli to tylko część procesu. Często wymagany jest kontakt dotykowy.
N̽adużywaníe niżej wymienionych czynności powoduje: krwawienie z nosa i płuc, zawroty głowy, słabość i dreszcze, a dalej - omdlenie, hipotermię, śmierć lub destabilizację kwantową.
Lista nie jest kompletna i służy tylko jako przykład.
A) Właściwości nominalne (wysoko wykształcone u wszystkich):
-
Autoindukcja, tj. samoistne, organiczne podtrzymywanie zasilania cyberwszczepów oraz swoista symbioza ze wszelkimi implantami. Organizm medium akceptuje nawet bardzo inwazyjne i wymagające augmentacje.
-
Efekt Wheelera. Sama obecność espera stabilizuje otoczenie i zmniejsza chaotyczność anomalii, zwłaszcza audiowizualnych. Znaczące ułatwienie przekraczania rozmaitych "niewidzialnych granic".
-
Pseudonatywność. Agresywne anomalie i nienaturalne zagrożenia rzadziej biorą medium za cel. Specyficzne środowisko Labiryntu nie "odrzuca" medium tak silnie jak innych. Rzadziej aktywuje zabezpieczenia.
-
Szósty zmysł. Bez względu na specjalizację i wyposażenie, każdy esper posiada swoisty szósty zmysł. Namacalnie czuje zbliżające się zagrożenie - w tym to pasywne, np. wysokie promieniowanie.
B) Właściwości impresyjne (odbiorcze):
-
Prekognitor. Przewidywanie przyszłości w rozmaitym stopniu i dokładności. Przeważnie nie są to dosłowne przepowiednie, a raczej sieci wskazówek. Instynktowne unikanie wrogich manewrów.
-
Detektor-Nawigator. Wykrywanie specyficznych obiektów, zagrożeń, ścieżek i poszlak w okolicy. Możliwość odczytywania specyficznych sygnałów i szczegółów. Nawigowanie Labiryntu.
-
Polaryzator. Zdolność "przyciągania" promieniowania i krzywdzącego wpływu anomalii (emisji) z towarzyszy na siebie. Znacząco wyższa odporność na powyższe. "Aura" sprawności sprzętów elektronicznych.
C) Właściwości inwazyjne (nadawcze):
- Uzdrowiciel. Zdolność emitowania pola wzmagającego procesy regeneracyjne i detoksykację, a nawet ekstrakcji magnetycznej np. szrapnelu z ciała. Projekcja procesów przeciwbólowych.
- Neurohaker. Instynktowne, psychokinetyczne włamywanie się do terminali i zabezpieczeń, wyłączanie pułapek i systemów. Możliwe nawet próby sabotowania i uszkadzania aktywnych, wrogich maszyn.
-
Telekineta, Piromanta i podobni.
KATEGORIA NIEAUTORYZOWANA. Fizyczne oddziaływanie na otoczenie z odległości siłą umysłu. Obowiązuje obecnie zakaz przyłączania tych esperów do ekspedycji.
- Ȏ̸͒̐̚n̊ͭ̃ͫ̽̀ē̋̎̅̅͂́j̡̉͛ͧr̛ͮ́͛̀ő̏ͫ̊ͣͭ̊mͦ̇ͪ̽͐ͭa̴ͦnͧͤ͛ͧt̛̍̂̏́̋ã́̈͝/̆̂̔͗Ṫ̎͒r͆̎ͭ̅͌̀ͦä̔͝n̏̃s̛̆̒̈̓̅ͨ̋p͐͆͒͂̚͢o̧ͥzỳţͨ̾͐o̴̒̏͗ͩͫ͐̓r̾̄͋ .
BŁĄD 44 BRAK DOSTĘPU
- C̝̲̫̙̟̬͎͖̫͕̥̰h̟̪̯͉̯̭̻̲̜̗̘͍̰͙ͅr͓̣̺̦͓͕̤̭o̝̠̤̩̘͕̝̼̮̘̭̩̦̤n̦̮̫̼̝͍̜͖̻͉o̦̺͎͉͍m̠͉͉̤͔̖̰a͍̟̻̝͕̖͔ͅn͚̣̦͚̠̠͕̱̼̲̼̤̫̞̤t̙̙̺̙̱̺̬ͅa̟̝͖̳͕͓̪̹͕̠͈ͅ .
BŁĄḎ̸̢̞̼͚̲͡͞ ̷̨͔̻̬̱̥̗͇̩̼̳̯͞͞4̕҉͏̷̵̳̹̘̞̜̞4̶̰̩̺̘̞͓͎͖̳͖̼̟͜ͅͅA̢̛̝͔̱̝̝͚̝̱͎̠͎ͅL҉̰̯̺̜̞̝͍̣̤̦̗̻͜͝ͅF̴̨͔͚̤̹͙̤̣̺͈͓͚̟̖̳͇͔͍͜ͅͅA̛͡҉̳̬̤̙ͅ ̸̧͘͏̳̗̺͟ͅn̸̡̩͈̯͚̟̫̩̺̪̝̹̮͙̬̩̟͠I̸҉͖̲̠̗̞̟͚E̥͚̙̠͖͘͠Ą̛̤̭̙̰̹̼̙͇͈͇̪̫̦̥̪̣͉͚͢͝U̢̻̙͓̮͉̦͕̲͟͢͠T̕҉̢̲͕͖͈́O̧͏̧̰͇̝̗̗͍̳̦̦͖͇̣R͈̝͖̼̞̫͕͇͎̙͍̯̺͡Y͏̪͚̥̻͕͈̤̖̙͍̘͎̱̮͓͇͜ͅZ̵̦͕̣̰Ợ̢̛͓̳̞̝̜͈̜͎̠̤̭͜͜Ẃ̡̹̠̘͉̰̩̤̳̱̪̙͓͘͢ͅͅÁ̴̵̧̱̠̰͓̳̝̪͕N̸̵̳̙̫̩͔̲͈̯̻͕͎̲̫͍̥͉͔͟͡ͅÉ̸̙͉̲͔̗̼̞͈̜̗̳͙̩̝̬̭̣͢͡͠ ̪̫̝̼͉͖̗̗̺̳̯̮̰̕͢Z͏͙̳̰̻̜̲̘̗́À̛̖͍̞͎́͟͡P̶̡̼̺̺̺̩͕̙̩̠͈̰̠̻̯͎ͅY̨̨҉̡̺͉̻̘̲͔̟͉͓̺̖̘̩̗̗̝͈T̛͙͖̤͖̺̬͍̻̱̹͓̻́͝A̴̛҉̝̝͈̹͇̮͕͔̭͎͘ͅN̷̶̨̧̺͇̟̠̹̠̗̬̞̤̪̻̼̰̱̱̩͡ͅĮ̶̧̢̝̳̖͖ͅE̵҉̛̗̯̳͕̖̲̻ ̧̞͖̜͙͕̣͖͓̭̩͓͎̹̺͇͕̞̼͜Ś҉͉̞̜͚͈̜͇͞Ć̵̡̨̗̤̞͍͎̱̯̥͚̘͖͈͍̰͚̻͜ͅI̡̯̪̫̥͎̙E̢̨̢̹̹̭̫̥͚̰̙̤̫̺̳͍̝̱͎͓͟͠Ż̶̛̘͍͇͇͔͓̯̥͎̱̩̹̞̞̯̀K̶̡̥̤̮͇̜̬̀I̛͕̥̱͡ͅ ̡̝̖͉͓̟̣͎̞͖̫͠K̢̟̙̜͇̰̺͎͢L͉̙̹͕̲͙̻̼̪̲̫̤͇̙͘͜ͅA̝̫͉̮̗̪̟̘͍̗͎̣̼̞̠͟͞ͅS͎̺̟͖͙̙̯̳̖̮͈̮̫̮̻͉̥͕̀́ͅY҉̸̨̳̬̯̜̞̰̙̱̠̗͇͈̣̭͎̼̻ͅF̛̳̖̭͕͎̪̪͍̺͙͍̦̤̗̜͖͘͜ͅI̧̭̙̠̜͠͝͡K̵̠̟̻̺͠O̸̧̼̼͍͓̲̬̗̘͈̝͎͜͢͞W̴̸͇̦̣̬͞͝A̷͏̮̮̗̬͓͓͔̼̳̭̣̳̜̠̰ͅN̴̟͙̟͈̖͉̝͖̘̺̖͍̟̬̣͕̭͍͡͠E̳̭͍̘̝͎̠͓̱̖̻͇̭̕͜͝J͖͎̱͚͎̺́́͠.͉͎̪̣̺͇͉͇̣̫̟͙̜̞̰̲̥́́ ̢̲̘̭̪̩̩̰̪͎̣͙̱̰͡ͅŃ̨̢͇̣̞͉͍̘̠̟̳̕ͅA̙̥̘̭̦̫͘͢ͅS̸̢͘͢҉̥̤̱̩̟͖̥T̷̢̘̺͙͙̤͚͚̯̬͞A͏̝̗̳̖̼̠͇͍́͟͟͞P̴͚̺̙̲̤͇͉̦̩͕̳̬̠̭̥͘͘I̶̶̡̼̙̬͖̖̖̦̦͍̻̜͓̖͈̪̞͘͢ͅ ̭͉͍̳̜̩̰͞W̧͔̣̫̯̟͔͉̪̱̬̫̳̹̠̞͞͡Y̸̵̸̡̳͎̼̳̺̪̯̤̣̱̬̘͓̰̙͕͟G̴̨͡҉̻̬̲͈̹͔̹͇͓͡ͅA̶͢҉̨͇̯̖̱͖̺̱̜͎̥̠̮̝͝ͅS̸͔̰̝͍̫̀Z̨̕͏̦͔̲̟͍̗̮͙̥͍̫̼̼͔E̡̛͖͈͎̬͉͓̼̞̮̳͉̥͝N̵̷͏̢͕̙̦̩̫̻Ì̯̪̳̬̺̙̤͇̰͚͚̜̞͙͘͢ͅE̢̠̯̦̬̫͇̟͇̪̺̪̹̠͟ͅͅͅ ̷̴̜͈̹̦͉̼̮̺̪̦̣͔̦͕̲̗́͠S͝҉̵͉͍͍͚͚̭̲̙̠͈͡Ỵ̮̳̮͓͔̜̣̻̕͢͝S̨̡̛͇͖̤͘T҉̶̺̰̫͍̭̖̬̮͕̗̰̝̭͎̗̭͇͇̘̀͞͠E̸͏̠̘͉̻͇͙͓̙̥͕̰͘͡͠M̷͏̬̳͇̙̲͈͡M̵͏̮͙̠͕̩͈̰̫͎̤̼̺͍ͅU̖̘͔̲̲̜͝U͜͡͏̠̫̩͈̟̦͔͔̱̫͖̙͖̤̕͝ͅŲ̵̟̳̥͙̱̹͔̺͔͈̮͝Ù̧͍͔̮͓̲̞̩͔̜͕͖͖̪͎̪̠̞̕U͡҉̭̫̥̪͈̺̺̤̙̤͘U̸̶͏̴̵͍̼̯̖̺̲̩̞͎ͅU͠҉̪̺̠̞͓̥̙̠̥Ư͝҉̷̱̠͓͙̪̬̗̖̬̪̼̞͈͇̺̯̬ͅÙ̶͓̥̬̖͘͟Ų̡̥̼͉͓̥̫͔̼̥̗̠̘̭̭ͅU̢̖̜̰̖̩̹̯̝̲̩̭̹̲̣͝͞͠Ừ̴͏͔̩̫͇͈̤̗̭̤͍Ú̷͈̱͉̝̯̥̀͠Ų̵̨̻̞̳̫͈̖̭̜̪̹̣̩͖̭̀U̸̡̢̪͔̼̬̗̩̯̳̼͎̲͔̦͈͇͙̹̦0̵̷̡̪̘͚͙̲̖̙0̶̤̦̤̦̜͈͕͘0̛̠̻̙̱̹̳̮͈̹͉̲̯̰͓̞͇͇̗͝0̢̧͚̙̘̗͓͈̯͎̲͈̮̻̩̥́0̨҉̼̥̝̣̭͚̪͔̰̤̪0̧͉̝͇̟̠́̕͘0̸̡͍̲̥͉̟̖͇̠̗̫̮͔͍̳̼ͅͅ0̵̝̬̩̩̦͉̤͇̬̣̦͎͍̀0́͏̢͈̣̮͖͇̗̫̖̥̬̲͙͝0̨͚͔͈̹̬̦̲̹̩̪̯̙̮̼̻0̷̡͈͖̭͈͕̬̫̺̙̼́́̕0̵̛͔̮̱̣͚͔̺͙͓͢͞ͅ0̵̛̯̣̙͈̗̫̦̩̼̝̪̯̺̮̰̳̗̩̯̕͢0̵̴̢̤̙̮͚̤̫̜̞͕̺̬̞́͡0͏̡̡̡̧͖͇̜̪̫͙͉̪̮̪̣0̶̸̀͏̸̮̳ͅͅ0̤̯̜̻̱͢͡0̵̙͚̱̙́0̷̰̤͍͇͎̝͉̕0̷̝͙͔͉̪͝͞0̷̡̖̲͖͉̞̣̯͈̗̦͎̘͓̼͎͘0̷͡҉̷͔͙͓͉̟͕̜̭͓̺̠̭0͏̱̘͇̟̺͚͎0̢͙̹̖̣͕͍̯̱̹͘͢0̢̡̛̼̠͎̼͘0͏̴͈̺̫̠̭̗̜̮̰̝̣̯̦͜0̨̹̱̫̗̯͍̺͚͕͍̖̻̱̯͖̪͕̣0̨͏̸̺̹̫̻̲̘̻̭̹̻͔̱̖0͢҉̭̝̬̦̼̘͍̹̩̠̲̭̫̤ͅ0̵̛҉̪͙̣͔͓̳̹̯̯̬͠ͅ0̡̛̛͈̙͓͜ͅ0̡̡̧͈̦͎̤͈̘̤̻̼0̕͜͞͏̻̤̮̳̲̥͓̫̦͇̝͠0͏̷̢̨̯̫̩̝̫̪̣͚̯̥͙̬̦̀0̸̡̛͏͇͉̼̝̣̙̝̝̜̥̗̥͙̬̘0̛͚͎͕͇̩0̢͙̫̬̹̣̺̳̠͎͍͔͔̻̳̯̼̤͙͟
0͈̠͓̺̜̫͓̯̬̀̕ͅ0͏̹̝͉̱̥̕͡0̡̳̫͇̝̲̣̪̣̠̪̟̪͠0̷̨͎̘̭̥̺͈̰̠̙̫͔̺̥̣̯̺̰͎͘͢0͈͍̘͚̬́̕͘͟͝0̘̪͚̘͚̭̲͈̬̗̦͎̮̦͠0̳̥͈͉̟̻͇́̀͢͡
0̸̷̴̨̲͕̩̙̟̰̦͎̲0͏͏̞̹͓̩͉̘̫ͅ0̢͖̙̤̥͙̻̯̙̥͕͓̣͚̥̯̰͡
0̢͚̙̠͕̤̦̰̞̪̼̦͔͘0̵̥͕̘̘͜͞0̧̹̞̻̪͍̙̰̪̯͕͝0̧̡̜̟̱̱̳̫̼̝͇̙͎̰̗̫0͏̸̶͝͏̞̮̰̘͔̰̜̜̱̠͎͈͕̦̘0̶̵̡̟̜̪͙͓͠0̢̢͎̭̫̝̬͉͕͉̘͇̫͚̯̕͞ͅͅ