Zasady i zapisy do V rundy

Prosta sesja strategiczna w klimacie starożytnym.
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Borys
Krul
Posty: 5500
Rejestracja: 2013-02-16, 17:21
Tytuł: Wielki Chan Borysady
Has thanked: 44 times
Been thanked: 42 times

Zasady i zapisy do V rundy

Post autor: Borys »

Obrazek

Wydarzenia po rundzie IV…

W Chonei wybuchła niezwykle krwawa wojna domowa. Król Subintabulati II skutecznie stosował strategię „dziel i rządź”. Sam rozpoczął wojnę z Ugatyrem, wycofując większość swoich wojsk ze wschodu. Bogata kraina wyniszczała się w militarnej rywalizacji dwóch stronnictw, większość miast nie uznawała bowiem tytułu „księcia Chonei” przyznanego władcy Sabbha-Fezzan Maarkaalowi przez okupanta. Doszło nawet do splądrowania Alcopolis i wydawało się, że koalicja antymarktańskich miast zdobędzie także Sabbha-Fezzan.
Dopiero zakończenie wojny z Ugatyrem przez Marktanię przechyliła szalę. Oddziały Subintabulatiego III, nowego króla, mogły teraz zająć całe wybrzeże. Bolska, Smyrnaszek, Solluntius i Felisopolis, obciążone wysokimi daninami, z ostrym limitem tonażu floty handlowej, z zakazem sprowadzania i produkcji niektórych towarów, szybko podupadły i przestały się liczyć. Sojusznicy Marktanii: Sabbha-Fezzan, Melisia i Alcopolis zaczęły górować wyraźnie nad innymi miastami. Jedynie Qart-Tanit pozostało względnie neutralnie.
Te cztery miasta podzieliły wpływy na morzu między siebie. Rozwinęły swój handel na niespotykaną dotąd skalę, a ich faktorie i kolonie zajmowały coraz większe obszary. Z czasem wyewoluowały w oddzielne państwa.

Obrazek

Podkład muzyczny

RUNDA V - około 600 roku p.n.e.

Luźna inspiracja: imperium nowoasyryjskie w swej końcowej fazie

Ugatyr stale poszerzał swoje imperium. Król Szalwanassar uderzył w Arinnę, kiedy wydawało się, że ta odzyskuje dawną siłę i podbijała po kolei miasta Al-Sharidi. Złamano ją w dwa lata. Ugatyr toczył też przez długi czas krwawe wojny z Marktanią, odbierając im część ziemi, ale zasadniczo nie zdołał złamać jej niezależności. Nastał więc krótki moment współpracy – oba kraje wspólnie podbiły resztki Al-Sharidi. Na zachodzie Szalwanassar zniszczył do cna króla Telepinu, na którego jednocześnie uderzyła Renardia. Jej nowy król, Alexin, podbił później większość kraju Ooooh, a jego wojska weszły również do Kumitu, rzekomo „zaprowadzając porządek”, kiedy lud zbuntował się tam przeciwko Myszonom.
Ugatyr, Renardia i Marktania – tylko te trzy kraje pozostały na scenie politycznej. Między nimi przez wiele lat wybuchały liczne wojny. Żaden jednak nie przemógł innego. Ofiary, wysiłki i koszty rosły, a żaden z władców nie spostrzegł, że w podbitych przez nich krajach zaczyna powoli wrzeć…

ZASADY

1. Gra przeznaczona jest dla 14 osób.

2. Dwóch graczy kieruje IMPERIAMI - Ugatyrem i Renardią.

3. Celem imperium jest utrzymanie jak największej kontroli nad swoim terytorium, którego częścią składową są również prowincje 6 wasalnych graczy. Ich celem z kolei jest uzyskanie jak największej niezależności i podbicie określonych ziem.

4. Przydział na mapach będzie kompletnie losowy. Tożsamość graczy, z wyjątkiem imperiów, tajna.

5. Imperia posiadają znaczne większe terytoria i wojska dużo lepiej wyszkolone i uzbrojone niż wasale. Imperia będą przede wszystkim kierować armią, ze szczątkową ekonomią. Natomiast wasale będą musieli rozbudować swoje siły militarne i gospodarkę, z czasem przewyższając pod tym względem imperium.

6. Oznaczenia na planszy:
a) miasto - kontrolowane przynosi 3 złota zysku
b) twierdza - dodatkowo wzmocniona "punktami twierdzy" niweluje wskazaną liczbę jednostek wroga
c) garnizon - w tym miejscu można rekrutować jednostki
d) zboże - każdy punkt zboża styczny z garnizonem pozwala rekrutować w nim dodatkową jednostkę

7. Fazy tury:
a) rekrutacja
b) symultaniczne przemieszczenie jednostek A (wczesne)
c) symultaniczne przemieszczenie jednostek B (późne)

8. Rekrutacja: możemy rekrutować liczbę jednostek określoną przez konkretną wartość w ekonomii, zmodyfikowaną przez garnizon i przylegające zboże.
a) imperium może rekrutować jednostki tylko w garnizonach oraz wyznaczonej strefie dookoła stolicy.
b) wasale mogą rekrutować jednostki na wszystkich polach startowych, liczba ta będzie jednak niższa niż w garnizonach.

9. Rekrutacja jednostek specjalnych, przydzielonych do armii:
a) machiny oblężnicze - pozwalają odejmować punkty twierdz
b) imperialne jednostki specjalne - ograniczone liczbowo i kosztujące dodatkowe złoto, zwiększają siłę naszego oddziału

10. Przemieszczanie jednostek: jednostki przemieszczane są symultanicznie w dwóch etapach. Możemy dla każdej jednostki wybrać kierunek marszu oraz fazę (wczesną lub późną).

11. Bitwy: kiedy na tym samym polu spotkają się dwie lub więcej armii dochodzi do bitwy. Wygrywa ją silniejsza armia. Jeżeli armii jest więcej niż dwóch graczy, najsłabsza (lub najbardziej oddalona od stolicy lub później wysłana) przegrywa automatycznie.

12. Gracze nawzajem rzucają sobie karty intryg, aby przeszkodzić w punktowaniu rywalom.

13. Punktacja: jej części składowe to:
a) zrealizowanie standardowych celów
b) zrealizowanie wybranych celów
c) zdobyte złoto
d) wygrane bitwy

UWAGA: jak widać informacje są niepełne i gdzieniegdzie szczątkowe, zostaną uzupełnione po zakończeniu zlotu.

obrazek
Obrazek
Jack: Wilhelm, wanna come work for me and open a vault?
Wilhelm: No.
Jack: I'll pay you a million dollars.
Wilhelm: Okay.
Awatar użytkownika
Shalvan
Posty: 834
Rejestracja: 2013-03-03, 09:26
Been thanked: 2 times

Re: Zasady i zapisy do V rundy

Post autor: Shalvan »

Szalwanassar I Zaraźliwy zapisuje się xD
How can I feel abandoned even when the world surrounds me?
How can I bite the hand that feeds the strangers all around me?
How can I know so many never really knowing anyone?

If I seem superhuman I have been misunderstood.
Awatar użytkownika
Gruby
Posty: 2574
Rejestracja: 2014-09-23, 19:41
Tytuł: Bóg Losowań
Has thanked: 48 times
Been thanked: 57 times

Re: Zasady i zapisy do V rundy

Post autor: Gruby »

W KOŃCU MOGĘ TEGO UŻYĆ

Obrazek
Awatar użytkownika
Mark Subintabulat
Wielki Szambelan
Posty: 1746
Rejestracja: 2013-05-10, 16:12
Tytuł: A. Duda Borysady
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Re: Zasady i zapisy do V rundy

Post autor: Mark Subintabulat »

Zgłaszam się :)
Borys, dobry ziomek
Pedicabo ego vos et irrumabo
"Sprawiedliwą bowiem jest wojna dla tych, dla których jest konieczna, i błogosławiony jest oręż, jeśli tylko w nim cała spoczywa nadzieja."- Liwiusz


Hard Corps Theme

Obrazek
Grzywa
Posty: 15
Rejestracja: 2020-03-04, 22:45
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Zasady i zapisy do V rundy

Post autor: Grzywa »

Chętnie zagram.
Awatar użytkownika
MefYou
Posty: 31
Rejestracja: 2019-09-08, 22:41
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Re: Zasady i zapisy do V rundy

Post autor: MefYou »

Ja również chętnie
Gedo
Posty: 1
Rejestracja: 2022-07-08, 19:06
Been thanked: 1 time

Re: Zasady i zapisy do V rundy

Post autor: Gedo »

Ja też się zgłaszam.
Awatar użytkownika
Świerzak
Posty: 40
Rejestracja: 2017-09-12, 09:12
Tytuł: Oprawca
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Re: Zasady i zapisy do V rundy

Post autor: Świerzak »

Let me in, prawdopodobnie umrę jako pierwszy i się popłaczę, jak mnie zaatakujecie z czterech stron, ale będę się bardzo dobrze przy tym bawił. Kappa
Awatar użytkownika
Borys
Krul
Posty: 5500
Rejestracja: 2013-02-16, 17:21
Tytuł: Wielki Chan Borysady
Has thanked: 44 times
Been thanked: 42 times

Re: Zasady i zapisy do V rundy

Post autor: Borys »

Tylko nie rezygnuj od razu.
Jack: Wilhelm, wanna come work for me and open a vault?
Wilhelm: No.
Jack: I'll pay you a million dollars.
Wilhelm: Okay.
Awatar użytkownika
Stasioman
Posty: 89
Rejestracja: 2013-03-03, 21:40
Has thanked: 16 times
Been thanked: 1 time

Re: Zasady i zapisy do V rundy

Post autor: Stasioman »

Także się zgłaszam
Awatar użytkownika
graf
Posty: 195
Rejestracja: 2018-01-24, 14:32
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Zasady i zapisy do V rundy

Post autor: graf »

Zagram
Spoiler
Pokaż
nie zrezygnuję, spokojnie
Spoiler
Pokaż
chyba że Borys znowu zabroni ma zatopić krążownik
„The sky above the port was the color of television, tuned to a dead channel.”
Awatar użytkownika
RoaringKiwi
Posty: 21
Rejestracja: 2020-12-14, 00:50
Been thanked: 2 times

Re: Zasady i zapisy do V rundy

Post autor: RoaringKiwi »

Pragnę udział wziąć!
Awatar użytkownika
Eldad
Posty: 50
Rejestracja: 2018-04-09, 21:57
Has thanked: 9 times
Been thanked: 2 times

Re: Zasady i zapisy do V rundy

Post autor: Eldad »

Chciałbym się zapisać. Czy można kupić pola innego gracza? Kappa
Awatar użytkownika
Chromy
Posty: 1281
Rejestracja: 2013-05-09, 12:36
Has thanked: 4 times
Been thanked: 13 times

Re: Zasady i zapisy do V rundy

Post autor: Chromy »

zapisuje sie Kappa
Ceterum censeo Grubum delendam esse.
Awatar użytkownika
Auraxos
Posty: 182
Rejestracja: 2013-03-28, 14:40
Tytuł: Car Wielkorządca
Been thanked: 1 time

Re: Zasady i zapisy do V rundy

Post autor: Auraxos »

Zapisuję się obiema ręcyma.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Borysada v11 Ancient”