Rozkazy

Awatar użytkownika
Fear
Posty: 369
Rejestracja: 2015-08-05, 19:02

Rozkazy

Post autor: Fear »

W tym dziale będzie zawarte wszystko co tyczy się rozkazów np. powołanie armii regularnej, kolonizacja prowincji, napaść na "sąsiada" itd...


Aktualna mapa, stan na 15 turę.
obrazek
Milicja miejska: 1550
Flota królewska: 12 okrętów: Hannah, Edamjann, Qammot, Ummashtart, Arishat, Jezebel, Similce, Sophoniba, Elisheva, Eshmouniaton, Thubabath, Elissa
5 Odział łuczników konnych - słudzy wiatru: 5x50=250
Alea iacta est
Awatar użytkownika
Shalvan
Posty: 834
Rejestracja: 2013-03-03, 09:26
Been thanked: 2 times

Re: Rozkazy

Post autor: Shalvan »

Tura pierwsza:
Kolonizacja dwóch prowincji. Miasta zakładać w miejscach dogodnych na porty morskie. Nazwy: Lixus (północna) i Karkawan (Południowa).


Tura druga:
Kolonizacja dwóch prowincji po wschodniej (Thapsus) i zachodniej (Adrametum) stronie południowych gór.
Wysłać dwie morskie wyprawy eksploracyjne wzdłuż wybrzeży półwyspu.

Tura trzecia:
Kolonizacja kolejnych dwóch prowincji na południe: zachodnia to Syrta, wschodnia Motya.
Wysłanie trzech grup zwiadowców. Dwóch z Syrty (Południe i zachód), jednej z Motyi (południe)
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
How can I feel abandoned even when the world surrounds me?
How can I bite the hand that feeds the strangers all around me?
How can I know so many never really knowing anyone?

If I seem superhuman I have been misunderstood.
Awatar użytkownika
Shalvan
Posty: 834
Rejestracja: 2013-03-03, 09:26
Been thanked: 2 times

Re: Rozkazy

Post autor: Shalvan »

Tura 4:
Kolonizacja trzech prowincji zaznaczonych na mapie. Zachodnia: Saguntum, na półwyspie na wschodzie: Leptis, na południe od Motyi: Zama.

Tura 5: Poszukiwania koni do hodowli na potrzeby kawalerii. Poszukiwanie wartościowych bogactw naturalnych w nowozajętych prowincjach: złoża kamieni szlachetnych, bursztynu...

Tura 6: Morskie wyprawy eksploracyjne jak na mapie. Zwiadowcy wysyłani w kierunku zaznaczonym przez czerwone strzałki. Kolonizacja bujno zalesionej prowincji na południe od Syrty. Nazwa: Tyrron
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
How can I feel abandoned even when the world surrounds me?
How can I bite the hand that feeds the strangers all around me?
How can I know so many never really knowing anyone?

If I seem superhuman I have been misunderstood.
Awatar użytkownika
Shalvan
Posty: 834
Rejestracja: 2013-03-03, 09:26
Been thanked: 2 times

Re: Rozkazy

Post autor: Shalvan »

Tura 7: Kolonizacja: Tingis, wyprawy zwiadowcze (czerwone strzałki)

Tura 8: Kolonizacja: Nowe Nugarit

Tura 9: Kolonizacja: Gahadon. Wykorzystanie nowych zdobyczy techniki żeglarskiej i tajemnego szkutnictwa do zorganizowania wypraw eksploracyjnych na otwarte morze. Płyną, aż zużyją połowę zapasów słodkiej wody, następnie zawracają - chyba że dopłyną do morza lodu albo czegoś takiego, wtedy zawrócą szybciej. Do tego dwie mniejsze wyprawy wzdłuż północnych i południowych wybrzeży.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
How can I feel abandoned even when the world surrounds me?
How can I bite the hand that feeds the strangers all around me?
How can I know so many never really knowing anyone?

If I seem superhuman I have been misunderstood.
Awatar użytkownika
Fear
Posty: 369
Rejestracja: 2015-08-05, 19:02

Re: Rozkazy

Post autor: Fear »

Spoko, tylko wiesz co, jeśli chcesz wysyłać tak statki, to chyba potrzebujesz na stałe powołać marynarzy. Zresztą masz wystarczająco punktów na małą flotę, tylko masz problem z walutą. Mało górnictwa -> mało kruszcu, chyba że jakoś inaczej ludziom płacisz za posługę.
Alea iacta est
Awatar użytkownika
Shalvan
Posty: 834
Rejestracja: 2013-03-03, 09:26
Been thanked: 2 times

Re: Rozkazy

Post autor: Shalvan »

Inną walutą mógłby być bursztyn, choć jest u mnie mocno użytkowy. Ale spoko, wrzuciłem w tej turze 4 punkty w górnictwo. Na handlu się nie bogacę? Opłaty portowe etc. Faktem jest, że to państwo musi emitować walutę. Testowo wypełniłem sobie dalsze tury, ale tym się nie przejmuj, liczy się tylko 10.

Rozkazy na turę 10:
-> Powołanie Królewskiej Floty
-> Kolonizacja dwóch prowincji
-> Utworzenie jednostki milicji w każdym mieście. Treningi wojskowe dwa razy w tygodniu.
-> Zarządzenie regularnych szkoleń wojskowych dla chłopstwa. W każdym miesiącu chłopi z danej części wiosek (do ustalenia przez administrację) mają przybyć do najbliższego miasta na szkolenie. Żadnych szkoleń w trakcie żniw dla uprawiających rolę i żadnych szkoleń dla pasterzy w trakcie dłuższych wyjść w góry etc.
-> Propagowanie kultury łuczniczej: Zarządzić doroczne zawody strzeleckie w czasie dożynek. Wielka chwała dla zwycięzców.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
How can I feel abandoned even when the world surrounds me?
How can I bite the hand that feeds the strangers all around me?
How can I know so many never really knowing anyone?

If I seem superhuman I have been misunderstood.
Awatar użytkownika
Fear
Posty: 369
Rejestracja: 2015-08-05, 19:02

Re: Rozkazy

Post autor: Fear »

Ok, żeby powołać królewską flotę przedstaw mi jakiego typu statki chcesz, powiem czy możesz takie mieć i ile. Załogę będziesz musiał na stałe powołać. Ile chcesz tych jednostek milicji i po ile liczą? Ćwiczenia ok, spoko.
Alea iacta est
Awatar użytkownika
Shalvan
Posty: 834
Rejestracja: 2013-03-03, 09:26
Been thanked: 2 times

Re: Rozkazy

Post autor: Shalvan »

Milicja w każdym mieście - obywatelskie jednostki. Miasta są raczej małe i te jednostki byłyby raczej do utrzymywania porządku, także myślę, że około 100 na miasto. Wciąż pracują normalnie, taka ochotnicza straż pożarna.

Królewska Flota: galery i galeasy. Galeasy jako większe okręty flagowe, galery jako standardowe. Historycznie te okręty były raczej używane na spokojniejszym Morzu Śródziemnym, ale w Szkocji używano podobnych okrętów, a ja mam do tego magię. Także powinny być ok.

Admirał niech nazywa się Sakarbal Hartum.
How can I feel abandoned even when the world surrounds me?
How can I bite the hand that feeds the strangers all around me?
How can I know so many never really knowing anyone?

If I seem superhuman I have been misunderstood.
Awatar użytkownika
Fear
Posty: 369
Rejestracja: 2015-08-05, 19:02

Re: Rozkazy

Post autor: Fear »

Dobrze, to może inaczej. Dysponujesz aktualnie 850 ludźmi, których możesz dowolnie przydzielić albo na statki, albo na milicję miejską. Żołnierze odejmują się od ogólnej populacji a milicja nie. Galeasy jak dobrze czytałem mieszczą po 700 ludzi, więc możemy takie mniejsze wersje zrobić po 80, 100 ludzi? Może mniej jak chcesz.
Alea iacta est
Awatar użytkownika
Shalvan
Posty: 834
Rejestracja: 2013-03-03, 09:26
Been thanked: 2 times

Re: Rozkazy

Post autor: Shalvan »

Takie duże załogi brały się z potrzeby pracy wioślarzy na okrętach. Historycznie wykorzystywano do tego pracę niewolników przykutych do ław. Zakładając, że magia jakoś zmniejsza ciężar czy ułatwia wiosłowanie, załogę można by zmniejszyć powiedzmy o połowę. Skrócenie galeasy/galery o połowę powinno zmniejszyć załogę czterokrotnie.

Lol, z drugiej strony na stronce o galeasach na angielskiej wikipedii piszą o 32 rzędach wioseł, każde 5 ludzi.
https://en.wikipedia.org/wiki/Galleass

A na stronie o galerach, w dziale opisującym czasy po upadku Cesarstwa Zachodniorzymskiego, piszą o galerach mających załogę ponad 1000 ludzi... Tak czy siak konieczność wiosłowania zwiększa potrzebną liczbę ludzi.

Jeżeli pójść nieco dalej, w okręty bez wioseł, które mają mniejszą załogę, to najbliższe są portugalskie karaki i karawele - bo jakoś na kogi nie mam ochoty. To już jednakże byłby XV wiek. Na wschodzie mieli od IX wieku dżonki, przy czym w XV w. były one już ogromne. Tu znowu Marco Polo mówi o 600 marynarzach i 400 wojownikach na pokładzie... A dalej czytam o ekspedycji w której brało udział 30 000 marynarzy na 300 okrętach, dając po 100 na okręt.

Jeżeli moja technologia pozwoliłaby na budowę takich a la portugalskich okrętów (tyle że one mogły już dokonywać wielkich odkryć geograficznych) to byłyby dobrą opcją, bo nie były ogromne, także załoga nie była przesadzona. Ale trochę za małe mamy te wartości populacji jak na 1200 coś rok xD

Anyway, tak czy siak odjęcie marynarzy od populacji jest mi nie na rękę, bo psuje plany kolonizacyjne... Więc chyba trzeba się ograniczyć do milicji.

Dlaczego akurat 800 ludzi? Moja populacja wynosi 18k w tej chwili, przy czym pisałeś że to mężczyźni w sile wieku - czyli powiedzmy jakieś 30% społeczeństwa (30% kobiety w sile wieku, po 20% na dzieci i starców). Chociaż fakt, nie mogę po prostu zabrać wszystkich mężczyzn z pól i pastwisk xD
How can I feel abandoned even when the world surrounds me?
How can I bite the hand that feeds the strangers all around me?
How can I know so many never really knowing anyone?

If I seem superhuman I have been misunderstood.
Awatar użytkownika
Fear
Posty: 369
Rejestracja: 2015-08-05, 19:02

Re: Rozkazy

Post autor: Fear »

No właśnie o to chodzi, że jest nie na rękę i tak ma być. Zabierasz ich i nie są zdolni do kolonizacji. To jak robimy z tymi statkami/milicją? Możesz powołać 850 milicjantów, lub 550 żołnierzy i 450 milicjantów. Później jak nie będzie miejsca na kolonizację dożo punktów w ludność pójdzie. To jak z tymi statkami, jakiej wielkości i po ile ludzi? to co piszę, to na turę 9 jest. Jeżeli jednak nie robisz tej floty królewskiej to w 10 turze możesz powołać 1400 żołnierzy i 400 milicjantów lub 1450 milicjantów. Milicjanci nie odejmują się od ogólnej populacji, żołnierze tak. Tylko jak tyle powołasz to inaczej kolonizacja wypada pamiętaj, bo 2 prowincję kolonizujesz i wtedy nie będziesz mógł. Najbezpieczniej to różnicę z nadwyżki ludności jak masz 2100 nadwyżki to 100 powołujesz reszta kolonizuje.
Alea iacta est
Awatar użytkownika
Shalvan
Posty: 834
Rejestracja: 2013-03-03, 09:26
Been thanked: 2 times

Re: Rozkazy

Post autor: Shalvan »

W tej turze nie powołuję marynarzy pod broń. Organizuję jednostki milicji, powołuję do życia instytucję Królewskiej Floty - admirał, on sobie dobierze komandorów, oficerów itp. Załatwianie nabrzeży projektowanie, ale samych marynarzy jeszcze nie, na to będzie czas później. Także Królewska Flota powołana, ale na razie bez marynarzy i okrętów. Nie można spowalniać kolonizacji, więc organizowanie Floty rozciągniemy na więcej tur.

Jak odejmowanie populacji rozwiązać w excelu? Wartości brane są z poprzednich tur i nie ma nigdzie pola typu rekrutacja, straty w bitwie etc.
How can I feel abandoned even when the world surrounds me?
How can I bite the hand that feeds the strangers all around me?
How can I know so many never really knowing anyone?

If I seem superhuman I have been misunderstood.
Awatar użytkownika
Fear
Posty: 369
Rejestracja: 2015-08-05, 19:02

Re: Rozkazy

Post autor: Fear »

Za dużo czarowania byłoby wtedy, zrobimy to inaczej. Po prostu w danej turze wpiszesz -800 dla przykładu. Jak masz kolumnę z populacją powiedzmy 21856, od tego odejmujesz 800 i jest 21056. W moim się automatycznie odejmuje, ale tam uwzględniam dużo innych rzeczy, które was nie interesują. To ilu tych milicjantów powołujesz? Umawiamy się, że milicja nie może przekroczyć 10% populacji.
Alea iacta est
Awatar użytkownika
Shalvan
Posty: 834
Rejestracja: 2013-03-03, 09:26
Been thanked: 2 times

Re: Rozkazy

Post autor: Shalvan »

Chciałem, żeby to była ochotnicza formacja. Powiedzmy dostawaliby jakiś żołd dodatkowo za przynależność i utrzymywanie porządku. Powołam 800. Wychodzi pięćdziesięciu kilku na prowincję, to chyba tak akurat ;)
How can I feel abandoned even when the world surrounds me?
How can I bite the hand that feeds the strangers all around me?
How can I know so many never really knowing anyone?

If I seem superhuman I have been misunderstood.
Awatar użytkownika
Fear
Posty: 369
Rejestracja: 2015-08-05, 19:02

Re: Rozkazy

Post autor: Fear »

No, przeliczyłem sobie i więcej niż 5% populacji nie można powołać, bo się państwo totalitarne zrobi xD to w turze 10 800 milicji i utworzenie floty królewskiej.
Alea iacta est
Awatar użytkownika
Shalvan
Posty: 834
Rejestracja: 2013-03-03, 09:26
Been thanked: 2 times

Re: Rozkazy

Post autor: Shalvan »

Rozkazy: Tura 11

- Kolonizacja trzech prowincji. Na zachodzie: Gadama, w ujściu rzeki Tarmas, na południowym wschodzie Halrua.
- Statki zwiadowcze zgodnie z niebieskimi strzałkami
- zarządzić poszukiwanie rud metali i kruszców w górach.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
How can I feel abandoned even when the world surrounds me?
How can I bite the hand that feeds the strangers all around me?
How can I know so many never really knowing anyone?

If I seem superhuman I have been misunderstood.
Awatar użytkownika
Fear
Posty: 369
Rejestracja: 2015-08-05, 19:02

Re: Rozkazy

Post autor: Fear »

Spoko, jutro się tym zajmę. Bonus widzę wybrałeś, ale to daje tylko 1000 ludności, szlachty nie dodaje.
Alea iacta est
Awatar użytkownika
Fear
Posty: 369
Rejestracja: 2015-08-05, 19:02

Re: Rozkazy

Post autor: Fear »

Znalezienie śladowych ilości żelaza, jednak jest ono podłej jakości. (Przypominam z tą szlachtą. Ludności +1000, ale do szlachty nic nie dodajesz.)
Alea iacta est
Awatar użytkownika
Shalvan
Posty: 834
Rejestracja: 2013-03-03, 09:26
Been thanked: 2 times

Re: Rozkazy

Post autor: Shalvan »

Pamiętam, pamiętam, poprawię w kolejnym uploadzie - nie chce mi się edytować posta.
How can I feel abandoned even when the world surrounds me?
How can I bite the hand that feeds the strangers all around me?
How can I know so many never really knowing anyone?

If I seem superhuman I have been misunderstood.
Awatar użytkownika
Fear
Posty: 369
Rejestracja: 2015-08-05, 19:02

Re: Rozkazy

Post autor: Fear »

Spoko.
Alea iacta est
Awatar użytkownika
Shalvan
Posty: 834
Rejestracja: 2013-03-03, 09:26
Been thanked: 2 times

Re: Rozkazy

Post autor: Shalvan »

Tura 12:
- Kolonizacja trzech prowincji: na zachodzie Fanders, nad rzeką Donya, na półwyspie na południowym wschodzie Balqart.
- Dwie łądowe ekipy zwiadowcze w kierunkach jak na mapie.
- Powołać akademię Sabracką. Wysłać zaproszenia do wszystkich uczonych w kraju, by dzielili się swą wiedzą i zapisywali ją, aby nie zaginęła.
- Prace nad lepszymi i szybszymi sposobami wytwarzania sztucznego bursztynu z żywicy. Z czegoś trzeba będzie zrobić mogadorską walutę, a jak złota nie ma...
- Rozpocząć szeroko zakrojoną akcję zalesiania nieużytków północy żywicznymi drzewami iglastymi. Potrzebne będzie stałe źródło żywicy.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
How can I feel abandoned even when the world surrounds me?
How can I bite the hand that feeds the strangers all around me?
How can I know so many never really knowing anyone?

If I seem superhuman I have been misunderstood.
Awatar użytkownika
Fear
Posty: 369
Rejestracja: 2015-08-05, 19:02

Re: Rozkazy

Post autor: Fear »

Ogólnie to trzeba nadrobić to ze statkami, bo flotę królewską masz utworzoną, tylko że bez statków, a statki wysyłasz. Musisz określić się ilu osobowe i jakie statki chcesz. Przy żeglarstwie 12 możesz mieć statki max 40 osobowe, ale mniejsze też możesz zrobić.
Alea iacta est
Awatar użytkownika
Shalvan
Posty: 834
Rejestracja: 2013-03-03, 09:26
Been thanked: 2 times

Re: Rozkazy

Post autor: Shalvan »

Spoko, tylko wiesz, w starożytności były ogromne załogi bo musieli wiosłować. W średniowieczu tak samo, aż wynaleźli karaki i karawele, które pływały głównie na żaglach - wtedy mogły być okręty z załogami 20-osobowymi, uzbrojone w broń prochową. Teraz pytanie czy ja mogę mieć już statki żaglowe - oczywiście bez dział, balisty by się na pokładach montowało.

Rozkazy: Tura 13
- Otwarcie Królewskich Stoczni przy Akademii Sabrackiej. Mistrzowie inżynierii szkutniczej pracują nad nowymi typami okrętów i sposobami ich montażu.
- Budowa kilkunastu średniej wielkości żaglowców przeznaczonych dla załóg o wielkości około 20 ludzi, przeznaczonych do celów eksploracyjnych i patrolowych.
- Kolonizacja: na zachodzie Tripanti, nad rzeką Galdamesz, w górach na wschodzie Tarbana, na południu Isfahan
- W związku z ekspansją terytorialną i zwiększającą się populacją powiększyć jednostki milicji obywatelskiej o kolejnych 800 ludzi (w turze 13 będzie dwa razy większa populacja niż w 10).
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
How can I feel abandoned even when the world surrounds me?
How can I bite the hand that feeds the strangers all around me?
How can I know so many never really knowing anyone?

If I seem superhuman I have been misunderstood.
Awatar użytkownika
Fear
Posty: 369
Rejestracja: 2015-08-05, 19:02

Re: Rozkazy

Post autor: Fear »

Słuchaj, ten rok jest taki jaki jest, bo gdzieś was musiałem wrzucić. Tak, ogromne załogi były i armie też, ale przy jakiej populacji? Na pewno nie przy 20-30 tysiącach...
Alea iacta est
Awatar użytkownika
Shalvan
Posty: 834
Rejestracja: 2013-03-03, 09:26
Been thanked: 2 times

Re: Rozkazy

Post autor: Shalvan »

Nie no, to jasne. Populacje szły w setki tysięcy raczej, może pojedyncze miliony, ale nie więcej. Polska w XVI-XVII wieku miała koło 8 milionów ludności jako jedno z największych państw Europy. Podbijam w tej turze do 15 żeglarstwo, wystarczy na żaglowce a la karaka/karawela? A populacja mojego kraju to przecież w tej chwili sto tysięcy będzie - oczywiście całkowita. Bo definiowałeś populację z excela jako mężczyzn zdolnych do pracy/walki, więc około 30%.
How can I feel abandoned even when the world surrounds me?
How can I bite the hand that feeds the strangers all around me?
How can I know so many never really knowing anyone?

If I seem superhuman I have been misunderstood.
Awatar użytkownika
Fear
Posty: 369
Rejestracja: 2015-08-05, 19:02

Re: Rozkazy

Post autor: Fear »

Tak, ale i tak tylko ci mężczyźni będą na tych statkach. Co do samych statków zobaczę jak do domu wrócę.
Alea iacta est
Awatar użytkownika
Shalvan
Posty: 834
Rejestracja: 2013-03-03, 09:26
Been thanked: 2 times

Re: Rozkazy

Post autor: Shalvan »

Na wakacjach jesteś?
How can I feel abandoned even when the world surrounds me?
How can I bite the hand that feeds the strangers all around me?
How can I know so many never really knowing anyone?

If I seem superhuman I have been misunderstood.
Awatar użytkownika
Fear
Posty: 369
Rejestracja: 2015-08-05, 19:02

Re: Rozkazy

Post autor: Fear »

Nie, ale w rozjazdach byłem. Studenckie sprawy... Ok, a co do tych karawel to pyknie, ale z 40 ludźmi na pokładzie, taka powiedzmy mniejsza wersja. Za to jeśli chodzi broń balistyczną to armaty niestety odpadają. Jeśli chcesz coś tam zainstalować, to musisz machiny oblężnicze rozwijać. Ilość wpakowanych punktów w logistykę i administrację podnosi granicę rozdawanych punktów z 4 do maksymalnie 6 w każda dziedzinę na turę. W turze 13 jesteś w stanie powołać 500 milicjantów (razem 1300), więcej przekroczy 5% populacji.
Alea iacta est
Awatar użytkownika
Shalvan
Posty: 834
Rejestracja: 2013-03-03, 09:26
Been thanked: 2 times

Re: Rozkazy

Post autor: Shalvan »

Zmienione nieco rozkazy na turę dwunastą - dopisane posunięcia związane z ruchami żółtków.

Tura 12:
- Kolonizacja trzech prowincji: na zachodzie Fanders, nad rzeką Donya, na południowym wschodzie Balqart.
- Powołać akademię Sabracką. Wysłać zaproszenia do wszystkich uczonych w kraju, by dzielili się swą wiedzą i zapisywali ją, aby nie zaginęła.
- Prace nad lepszymi i szybszymi sposobami wytwarzania sztucznego bursztynu z żywicy. Z czegoś trzeba będzie zrobić mogadorską walutę, a jak złota nie ma...
- Rozpocząć szeroko zakrojoną akcję zalesiania nieużytków północy żywicznymi drzewami iglastymi. Potrzebne będzie stałe źródło żywicy.
- Zarządzić dodatkowe treningi łucznicze. Zlecić produkcję dużych ilości łuków i pancerzy. Siły milicji przerzucić na południowy wschód. Zarządzić patrole. Zorientować się w rozmiarze sił, które żółty umieścił na granicy.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
How can I feel abandoned even when the world surrounds me?
How can I bite the hand that feeds the strangers all around me?
How can I know so many never really knowing anyone?

If I seem superhuman I have been misunderstood.
Awatar użytkownika
Shalvan
Posty: 834
Rejestracja: 2013-03-03, 09:26
Been thanked: 2 times

Re: Rozkazy

Post autor: Shalvan »

Liczba okrętów we flocie:
Tura 8: 1 okręt
Tura 9: 2 okręty
Tura 10: 2 okręty
Tura 11: 6 okrętów
Tura 12: 10 okrętów
Tura 13: 12 okrętów

Tura: 11: Powołać Sługów Wiatru - drużynę królewską konnych łuczników. Na początek pięćdziesięciu.
How can I feel abandoned even when the world surrounds me?
How can I bite the hand that feeds the strangers all around me?
How can I know so many never really knowing anyone?

If I seem superhuman I have been misunderstood.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Shalvan”