Struktura państwa i warunki naturalne
: 2013-03-08, 17:39
Struktura państwa
Kraj zawsze dzielił się wyraźnie na dwie części - północną i południową. Każda z tych krain charakteryzują odmienne warunki geograficzne.
Zarządzanie tak dużym państwem wymagało powołania wielu urzędników odpowiedzialnych za różne dziedziny życia. Mimo zjednoczenia wiele urzędów istnieje oddzielnie dla każdej z prowincji.
Z kolei prowincje dzielą się na domeny, z których każda ma zabezpieczyć realizację różnych przedsięwzięć królewskich od ich finansowania poczynając na dostarczeniu odpowiedniej siły roboczej kończąc. Ponieważ w kraju nie ma niewolników, większość projektów budowlanych jest realizowana w zimie, gdy ludność nie pracuje na roli. Tym samym praca przy projektach królewskich stanowi dodatkowe źródło dochodu dużej części społeczeństwa.
Struktura społeczna
Meriel jest monarchia absolutną. Najwyższą władzę w państwie sprawuje król/królowa. Na tronie zasiada zawsze najstarsze dziecko pary królewskiej, niezależnie od jego płci i już od urodzenia przysługuje mu tytuł regenta. Inne dzieci pary królewskiej noszą tytuł księcia/księżniczki krwi. Dzieciom pozamałżeńskim przysługuje tytuł syna lub córki królewskiej i to one, na równi z arystokracją, obejmują kluczowe stanowiska w państwie. Para królewska może też nadać ten tytuł dowolnej osobie, nawet spoza rodziny królewskiej.
Król skupia w swym ręku pełnię władzy. Jest również najwyższym kapłanem i dowódcą armii. Cała ziemia w państwie jest własnością króla i użycza on jej w użytkowanie swoim poddanym, ale wiąże się to ze sprawowaną funkcją, a nie nadaniem dla konkretnej osoby.
Najważniejszymi osobami po królu są wezyrowie południa i północy. Sprawują oni nadzór nad właściwym wykonywaniem poleceń królewskich w prowincjach, kontrolują i koordynują administrację i w zastępstwie króla sprawują funkcję najwyższych sędziów w prowincjach. Podlegają im urzędnicy z administracji skarbu, rolnictwa i sprawiedliwości.
Nomarchowie zarządzają domenami. Są oni odpowiedzialni głównie za przebieg prac publicznych, zabezpieczenie kraju przed klęską głodu, utrzymanie porządku i prawa oraz ściąganie podatków.
Kapłani mają własna hierarchię, chociaż król, jako najwyższy kapłan, ma wpływ na obsadzanie stanowisk w świątyniach. Świątynie są nie tylko centrami religijnymi, ale także naukowymi. Posiadają one silne zaplecze gospodarcze, prowadzą szkoły i szpitale.
Do klasy średniej należą rzemieślnicy, kupcy, niżsi urzędnicy i personel wojskowy.
Najniższą warstwą w strukturze społecznej są chłopi. Stanowią oni około 65% społeczeństwa.
Prawo i sądownictwo
Rozróżnia się dwa rodzaje przestępstw. Pierwszą grupę stanowią przestępstwa przeciwko państwu i zalicza się tu wszystkie przewinienia, których celem było zachwianie stabilności w państwie: Kradzieże ze świątyń, zdrada, szpiegostwo, nadużycia urzędu (malwersacje, kradzieże), a przede wszystkim wszelkie spiski mające na celu obalenie władcy. Przestępstwa tego rodzaju są ścigane z oskarżenia publicznego, a ich sprawcy musza być ukarani. Najczęstsza kara za tego typu przestępstwa to zesłanie na roboty przymusowe (praca w kopalni, kamieniołomie, galery) lub śmierć. Często karą dodatkową jest przepadek całego majątku skazanego, chłosta lub wypalenie piętna.
Drugą grupę stanowią przestępstwa cywilne, gdzie naruszone zostały dobra osób prywatnych. Do tej grupy należą kradzieże, zabójstwa, gwałty i pobicia. Osoba skazana zobowiązana jest do wypłaty poszkodowanemu 2-10 razy więcej niż ukradł. Często dodatkową karą jest chłosta. Karą za gwałt lub zabójstwo jest zesłanie na roboty publiczne i przepadek części lub całości mienia na rzecz poszkodowanego.
System szkolnictwa
Król Raghnal przeprowadził reformę szkolnictwa.
Powołał on szkoły elementarne, w których bezpłatnie mogły się uczyć wszystkie dzieci w wieku od 6 do 10 lat. Nauczycielami są często urzędnicy niskiego szczebla (wójt, pisarz) i wykonują tą pracę jako swoje dodatkowe zajęcie. Nauka w tych szkołach obejmuje:
*naukę czytania i pisania
*naukę liczenia (dodawanie, odejmowanie)
*podstawy systemu religijnego, święte pieśni i inkantacje
*podstawową znajomość prawa i wymiaru podatków
*podstawy rzemiosła (np. tkactwa, wyrobu ceramiki, koronczarstwa, stolarstwa itp.) I bynajmniej nie chodzi tu o zdobycie przez dzieci wielkich umiejętności w tym zakresie, a o wyłowienie tych najbardziej utalentowanych.
*dla chłopców dodatkowo tropienie zwierzyny, strzelanie z łuku oraz ćwiczenia fizyczne.
Na zakończenie nauki nauczyciel sporządza opinie o poszczególnych dzieciach i najzdolniejsze typuje do egzaminów w szkołach wyższych lub pisze rekomendacje do mistrzów rzemiosła.
Oczywiście dzieci ludzi zamożnych chodzą do płatnych szkół, gdzie poziom nauczania jest znacznie wyższy lub kształcą ich prywatni nauczyciele.
Nauka w szkołach wyższych jest już płatna, co nie znaczy, że dzieci z biednych rodzin są pozbawione możliwości jej kontynuowania. Taka naukę może opłacić lokalna społeczność, świątynia, lokalny bogacz i wtedy po zakończeniu nauki „stypendysta” jest zobowiązany przez 10 lat pracować u fundatora (pobierając zapłatę zgodnie z taryfikatorem państwowym obowiązującym na danym stanowisku). W nielicznych wypadkach naukę w szkole wyższej finansuje państwo. Szkoły te kształcą pracowników administracji średniego szczebla (sędziów, pisarzy, poborców podatkowych, astrologów, lekarzy, wytwórców leków itp.).
Król Raghnall utworzył też Szkołę Królewską, której zadaniem jest kształcenie elit kraju. Łączy ona funkcje szkoły elementarnej i wyższej. Uczą się tu dzieci najwyższych dostojników z obu prowincji oraz dzieci z możnych i wpływowych rodów. Wraz z dziećmi pary królewskiej i dziećmi królewskimi przygotowują się do objęcia wysokich stanowisk, zgodnych z ich zainteresowaniami i talentami.
Flora i fauna
Duże obszary kraju są porośnięte lasami liściastymi i mieszanymi. W pasie nadbrzeżnym dominują palmy, gaje pomarańczowe i cytrynowe. Niziny porastają dęby, buki, graby, wiązy, jesiony, klony, brzozy, lipy olchy, cedry, drzewa oliwne, mitry, laury, jawory, bananowce, figowce, kasztany jadalne i platany. Wraz ze wzrostem wysokości pojawia się coraz więcej drzew iglastych: sosny, jodły, modrzewie i świerki.
Najbardziej charakterystycznymi przedstawicielami fauny tych rejonów są wilki, niedźwiedzie brunatne, rysie, żbiki jelenie, sarny i wydry. Występują tu też hieny, mangusty, szakale, koty błotne i karakale. Gniazduje tu również wiele gatunków ptaków: gołębie, kaczki, gęsi, bociany, sowy, mewy, ibisy, pelikany. Sokoły, orły i sępy. Podróżując należy uważać na węże i żmije oraz skorpiony. W strefie przybrzeżnej często można spotkać żółwie morskie i delfiny.
Rzemiosło
Rzemiosło jest w Meriel’u dobrze rozwinięte, szczególnie w prowincji północnej. W obydwu prowincjach wytwarza się meble i kosmetyki.
Prowincja południowa słynie z pięknej porcelany, ceramiki i doskonałych narzędzi.
Natomiast prowincja północna dostarcza wyrobów wełnianych, skór, broni i biżuterii, płócien i koronek.
Towary eksportowe
Głównymi towarami eksportowymi są żywność i drewno oraz luksusowe wyroby rzemieślnicze.
W związku z rozwojem medycyny bardzo cenieni są w świecie merielscy lekarze. Bogacze z innych państw są skłonni zapłacić ogromne sumy pieniędzy za ich usługi. Rada królewska rozważa obecnie możliwość kształcenia obcokrajowców w Akademii Królestwa Meriel.
Kraj zawsze dzielił się wyraźnie na dwie części - północną i południową. Każda z tych krain charakteryzują odmienne warunki geograficzne.
Zarządzanie tak dużym państwem wymagało powołania wielu urzędników odpowiedzialnych za różne dziedziny życia. Mimo zjednoczenia wiele urzędów istnieje oddzielnie dla każdej z prowincji.
Z kolei prowincje dzielą się na domeny, z których każda ma zabezpieczyć realizację różnych przedsięwzięć królewskich od ich finansowania poczynając na dostarczeniu odpowiedniej siły roboczej kończąc. Ponieważ w kraju nie ma niewolników, większość projektów budowlanych jest realizowana w zimie, gdy ludność nie pracuje na roli. Tym samym praca przy projektach królewskich stanowi dodatkowe źródło dochodu dużej części społeczeństwa.
Struktura społeczna
Meriel jest monarchia absolutną. Najwyższą władzę w państwie sprawuje król/królowa. Na tronie zasiada zawsze najstarsze dziecko pary królewskiej, niezależnie od jego płci i już od urodzenia przysługuje mu tytuł regenta. Inne dzieci pary królewskiej noszą tytuł księcia/księżniczki krwi. Dzieciom pozamałżeńskim przysługuje tytuł syna lub córki królewskiej i to one, na równi z arystokracją, obejmują kluczowe stanowiska w państwie. Para królewska może też nadać ten tytuł dowolnej osobie, nawet spoza rodziny królewskiej.
Król skupia w swym ręku pełnię władzy. Jest również najwyższym kapłanem i dowódcą armii. Cała ziemia w państwie jest własnością króla i użycza on jej w użytkowanie swoim poddanym, ale wiąże się to ze sprawowaną funkcją, a nie nadaniem dla konkretnej osoby.
Najważniejszymi osobami po królu są wezyrowie południa i północy. Sprawują oni nadzór nad właściwym wykonywaniem poleceń królewskich w prowincjach, kontrolują i koordynują administrację i w zastępstwie króla sprawują funkcję najwyższych sędziów w prowincjach. Podlegają im urzędnicy z administracji skarbu, rolnictwa i sprawiedliwości.
Nomarchowie zarządzają domenami. Są oni odpowiedzialni głównie za przebieg prac publicznych, zabezpieczenie kraju przed klęską głodu, utrzymanie porządku i prawa oraz ściąganie podatków.
Kapłani mają własna hierarchię, chociaż król, jako najwyższy kapłan, ma wpływ na obsadzanie stanowisk w świątyniach. Świątynie są nie tylko centrami religijnymi, ale także naukowymi. Posiadają one silne zaplecze gospodarcze, prowadzą szkoły i szpitale.
Do klasy średniej należą rzemieślnicy, kupcy, niżsi urzędnicy i personel wojskowy.
Najniższą warstwą w strukturze społecznej są chłopi. Stanowią oni około 65% społeczeństwa.
Prawo i sądownictwo
Rozróżnia się dwa rodzaje przestępstw. Pierwszą grupę stanowią przestępstwa przeciwko państwu i zalicza się tu wszystkie przewinienia, których celem było zachwianie stabilności w państwie: Kradzieże ze świątyń, zdrada, szpiegostwo, nadużycia urzędu (malwersacje, kradzieże), a przede wszystkim wszelkie spiski mające na celu obalenie władcy. Przestępstwa tego rodzaju są ścigane z oskarżenia publicznego, a ich sprawcy musza być ukarani. Najczęstsza kara za tego typu przestępstwa to zesłanie na roboty przymusowe (praca w kopalni, kamieniołomie, galery) lub śmierć. Często karą dodatkową jest przepadek całego majątku skazanego, chłosta lub wypalenie piętna.
Drugą grupę stanowią przestępstwa cywilne, gdzie naruszone zostały dobra osób prywatnych. Do tej grupy należą kradzieże, zabójstwa, gwałty i pobicia. Osoba skazana zobowiązana jest do wypłaty poszkodowanemu 2-10 razy więcej niż ukradł. Często dodatkową karą jest chłosta. Karą za gwałt lub zabójstwo jest zesłanie na roboty publiczne i przepadek części lub całości mienia na rzecz poszkodowanego.
System szkolnictwa
Król Raghnal przeprowadził reformę szkolnictwa.
Powołał on szkoły elementarne, w których bezpłatnie mogły się uczyć wszystkie dzieci w wieku od 6 do 10 lat. Nauczycielami są często urzędnicy niskiego szczebla (wójt, pisarz) i wykonują tą pracę jako swoje dodatkowe zajęcie. Nauka w tych szkołach obejmuje:
*naukę czytania i pisania
*naukę liczenia (dodawanie, odejmowanie)
*podstawy systemu religijnego, święte pieśni i inkantacje
*podstawową znajomość prawa i wymiaru podatków
*podstawy rzemiosła (np. tkactwa, wyrobu ceramiki, koronczarstwa, stolarstwa itp.) I bynajmniej nie chodzi tu o zdobycie przez dzieci wielkich umiejętności w tym zakresie, a o wyłowienie tych najbardziej utalentowanych.
*dla chłopców dodatkowo tropienie zwierzyny, strzelanie z łuku oraz ćwiczenia fizyczne.
Na zakończenie nauki nauczyciel sporządza opinie o poszczególnych dzieciach i najzdolniejsze typuje do egzaminów w szkołach wyższych lub pisze rekomendacje do mistrzów rzemiosła.
Oczywiście dzieci ludzi zamożnych chodzą do płatnych szkół, gdzie poziom nauczania jest znacznie wyższy lub kształcą ich prywatni nauczyciele.
Nauka w szkołach wyższych jest już płatna, co nie znaczy, że dzieci z biednych rodzin są pozbawione możliwości jej kontynuowania. Taka naukę może opłacić lokalna społeczność, świątynia, lokalny bogacz i wtedy po zakończeniu nauki „stypendysta” jest zobowiązany przez 10 lat pracować u fundatora (pobierając zapłatę zgodnie z taryfikatorem państwowym obowiązującym na danym stanowisku). W nielicznych wypadkach naukę w szkole wyższej finansuje państwo. Szkoły te kształcą pracowników administracji średniego szczebla (sędziów, pisarzy, poborców podatkowych, astrologów, lekarzy, wytwórców leków itp.).
Król Raghnall utworzył też Szkołę Królewską, której zadaniem jest kształcenie elit kraju. Łączy ona funkcje szkoły elementarnej i wyższej. Uczą się tu dzieci najwyższych dostojników z obu prowincji oraz dzieci z możnych i wpływowych rodów. Wraz z dziećmi pary królewskiej i dziećmi królewskimi przygotowują się do objęcia wysokich stanowisk, zgodnych z ich zainteresowaniami i talentami.
Flora i fauna
Duże obszary kraju są porośnięte lasami liściastymi i mieszanymi. W pasie nadbrzeżnym dominują palmy, gaje pomarańczowe i cytrynowe. Niziny porastają dęby, buki, graby, wiązy, jesiony, klony, brzozy, lipy olchy, cedry, drzewa oliwne, mitry, laury, jawory, bananowce, figowce, kasztany jadalne i platany. Wraz ze wzrostem wysokości pojawia się coraz więcej drzew iglastych: sosny, jodły, modrzewie i świerki.
Najbardziej charakterystycznymi przedstawicielami fauny tych rejonów są wilki, niedźwiedzie brunatne, rysie, żbiki jelenie, sarny i wydry. Występują tu też hieny, mangusty, szakale, koty błotne i karakale. Gniazduje tu również wiele gatunków ptaków: gołębie, kaczki, gęsi, bociany, sowy, mewy, ibisy, pelikany. Sokoły, orły i sępy. Podróżując należy uważać na węże i żmije oraz skorpiony. W strefie przybrzeżnej często można spotkać żółwie morskie i delfiny.
Rzemiosło
Rzemiosło jest w Meriel’u dobrze rozwinięte, szczególnie w prowincji północnej. W obydwu prowincjach wytwarza się meble i kosmetyki.
Prowincja południowa słynie z pięknej porcelany, ceramiki i doskonałych narzędzi.
Natomiast prowincja północna dostarcza wyrobów wełnianych, skór, broni i biżuterii, płócien i koronek.
Towary eksportowe
Głównymi towarami eksportowymi są żywność i drewno oraz luksusowe wyroby rzemieślnicze.
W związku z rozwojem medycyny bardzo cenieni są w świecie merielscy lekarze. Bogacze z innych państw są skłonni zapłacić ogromne sumy pieniędzy za ich usługi. Rada królewska rozważa obecnie możliwość kształcenia obcokrajowców w Akademii Królestwa Meriel.